Vad jag förstår så kommer inte variablerna bli "globala" bara för att du laddar samma fil i flera sidor. Du kan fortfarande se det som ifall du hade klippa-klistrat in texten manuellt i varje fil, bara det att du slipper. Jag svarade ju på samma fråga på Aspsidan, men den finns inte kvar längre. Tog du bort den? Nej!??? Jag kollade där precis och såg att jag inte hade fått några svar. Tror att ASPSIDAN buggar rejält, för jag har inte fått svar på mina inlägg på ett bra tag där.. Så tydligen raderas de eller registreras inte ens :( Tack för ditt svar! Hej Hoppeglobala variabler i ASP
Jag har i min definition.asp deklarerat en global array() utan ngt innehåll.
från min main.asp skriver jag till denna array genom att använda redim....
mina VBS-rutiner ligger i en fil som heter VBs_scripts.asp..
i main-filen har jag inkluderat :
<!--#include file="definitions.asp"-->
<!--#include file="vbs_scripts.asp"-->
Problemet är att jag inte kommer åt denna array från någon annan fi som ligger i samma mapp..
Har testat att inkludera både definitions.asp och vbs_script.asp.. men det hjälper inte.
den klagar på:
Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A0009)
Felaktigt matrisindex
jag vet att arrayen finns och innehåller en massa värden..
vad gör jag för fel??Sv: globala variabler i ASP
Det du behöver göra är att använda Session-variabeln eller Application-variabeln ifall du vill ha den gemensam för alla sidor för en användare, eller för hela applikationen.
// MvH BjörneSv: globala variabler i ASP
Sv:globala variabler i ASP
Vad hade du för förslag då? DU brukar ju komma med bra lösningar... (inte för att Björns var dåligt, men man vill ju få så mkt info så möjligt)...Sv:globala variabler i ASP
Men kan man inte lösa det på annat sätt, än session/application-variabler, eller att skicka med dem i adressfältet via cgi ????Sv: globala variabler i ASP
Varför vill du inte använda Session/Application?, jag kan inte komma på någon annat bra alterinativ.
Man kanske skulle kunna skapa ett COM-objekt (inte min starka sida), men det verkar ju jobbigt.
// MvH Björne