Jag har en databas med Id som håller koll på medlemarna. Hej Kristoffer Ja det var det jag tänkte på. Men visste inte hur man skulle göra då man räknar uppe ifrån och ner, trode inte det gick med Id då det är en räknare. Vill bara påpeka att du vinner prestanda genom att namnge dina fält Är det bara när man har några st som det lönar sig? Det är alltid bättre att specificera fälten, även om du använder alla fält i tabellen. Okej. Då fickl jag lära mig något nytt idag ;)Sql fråga. Ovanlig procedure.
Men nu vill jag att den ska lista dom 25 sista medlemarna
från databasen, genom att hämta ut dom 25 sista
registerade medlemarna.
Men hur ska man göra för att den ska lista dom 25 sista?
t.ex är det 50 medlemar ska den lista
Id 50 till och med Id 26.
Men hur gör man det?
Har aldrig gjort en procedure med i.
Har gjort via datum, men ska köra via Id istället.Sv: Sql fråga. Ovanlig procedure.
Är det det här du är ute efter?
SELECT TOP 25 * FROM table ORDER BY id DESC
// MvH Björne
Sv:Sql fråga. Ovanlig procedure.
Sv: Sql fråga. Ovanlig procedure.
SELECT TOP 25 namn,adress,epost FROM table ORDER BY id DESC
Fördelana är många. Det är ju inte alltid som man behöver att använda alla fältnamnen, då snabbar det upp.
Genom att namnge de fält du vill ha, då slipper databasen att leta efter vilka fält som ingår i den tabellen.
Sv:Sql fråga. Ovanlig procedure.
OM man använder 9 av 10 fällt är det väl bättre med bara * än attskriva alla fälten?
Men är dert
1-3 st av 10 så är det bättre att identifiera dom i stället för *
Ska prova se om man ser någon skillnad.Sv: Sql fråga. Ovanlig procedure.
:: Det syns direkt i koden vilka fält som hämtas, man behöver inte titta i databasen för att se vad som händer i koden.
:: Du kan lägga till fält i tabellen utan att riskera att alla frågor automatiskt hämtar dem.Sv:Sql fråga. Ovanlig procedure.
Man är alldrig full lärd fören man går bort.