Hej! Se mitt svar i din andra tråd. Jag ber så mycket om ursäkt. Jag lade det under fel rubrik i hastigheten. Det är första gången jag använder mig att detta forum. HejProblem med databas
Jag håller på med en uppgift som går ut på att användaren ska ange användarnamn och lösenord som sedan ska läggas i en Access databas. Jag har customerID som är satt som räknare, Username och Password och lösenord är satt som text.
Jag har provat massor med olika varianter (dubbelfnuttar, enkelfnuttar, inga fnuttar osv) men kan inte få detta att fungera utan får hela tiden felmeddelande om syntax error.
Min kod är:
************************************************************************************
Public Function Authenticate(ByVal strUser As String, ByVal strPass As String) As Boolean
objConn = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=F:\inetpub\wwwroot\Foretaget.mdb")
Dim strSelect As String = "INSERT INTO Customers(Username, Password) VALUES('" & strUser & "','" & strPass & "' )"
objCmd = New OleDbCommand(strSelect, objConn)
objCmd.Connection.Open()
Try
objCmd.ExecuteNonQuery()
Catch err As OleDbException
Response.Write(err.ToString)
End Try
objCmd.Connection.Close()
End Function
***********************************************************************************
Jag får felmeddelande:
System.Data.OleDb.OleDbException: Syntax error in INSERT INTO statement
. at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextErrorHandling(Int32 hr)
at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextForSingleResult
(tagDBPARAMS dbParams, Object& executeResult) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandText
(Object& executeResult) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommand
(CommandBehavior behavior, Object& executeResult) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteReaderInternal
(CommandBehavior behavior, String method) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteNonQuery()
at Test6.WebForm1.Authenticate(String strUser, String strPass) in f:\inetpub\wwwroot\Test6\WebForm1.aspx.vb:line 41
***********************************************************************************
Är det någon som har något tips?
Jag vore väldigt tacksam!
/Eva RimfjällSv: Problem med databas
Sen korsposta inte, du får inte mer hjälp och folk blir bara sura, sen är det svårt att hålla reda på i vilken tråd man är och får hjälp i.
//Anna-KarinSv:Problem med databas
//EvaSv: Problem med databas
Om du ser att du postar fel så kan du kontakta moderatorn och be denne flytta tråden, det står i rutan på högersidan vem som är moderator för just det forumet. Om det finns någon, inte alla sektioner har en.
//Anna-Karin