Hejsan En tom databas, du menar säkert ett recordset? För att kontrollera om ett recordset är tomt när man ställt en sql-fråga men inga poster returnerats kan man kontrollera följande: Hela databasen är helt tom, därav inget recordset. Så jag vill att hela strukturen ska vara kvar men inga poster kommer då att visas i combo, så det jag undrar är vad jag ska skriva där det står " inga poster" . i vb löser jag detta genom att skriva: Det är som pelle säger. Går också att skriva såhär:Hantering av tom databas???
Jag undrar hur jag ska hantera en tom databas på en asp-sida rent kodmässigt. Jag har provat if satser och recordcount = 0, i vb finns det resume next finns det något liknande i asp?Sv: felhantering i ASP
<code>
Set rst=con.Execute("select count(1) from tabell")
If Not rst.Eof Or rst.Bof) then
' allt ok
Else
' inga poster
End If
'Men för att exempelvis fånga felmeddelanden så tillåter man koden att få gå vidare fast det blir fel. Då får man istället kontrollera efteråt vad det är för fel som kan tänkas uppstå..
On Error Resume Next
Rst.Open "tabell.mdb", Con, 0, 0, 1
If Err Then
Response.Write Err.Description
Response.End
Else
' allt gick bra
End If
</code>
/PelleSv: felhantering i ASP
if rs.recordcount = o then
resume.next
end if
Hur fixar jag detta i asp?????Sv: felhantering i ASP
När man skriver recordsetten så är det bara att skriva denna utmärkta if-sats som pelle skrev.så märker den både om det finns nån sån tabell eller rad.
Alltså svårt att förklara...men...
//JoelSv: felhantering i ASP
Set rs=conn.Execute("Select-Satsen")
<select>
if rs.eof AND rs.Bof then
Response.write "<option> <option>" '<-----lägger in en tom rad i combon
Else
Do until rs.eof '<------Plocka in de poster som finns i databasen/recordsettet i combon
Response.Write "<option value='" & rs("EttID") & "'>" & rs("EnText") & "</option>"
rs.MoveNext
Loop
End if
</select>