Hej alla. Om du delar upp det i flera rader tror jag det blir lättare att se, fann ett fel som är rättat nu. Tack för ditt svar. Tyvärr fungerar inte det heller. Det saknades ett " på en av raderna du skrev Undrar om det inte kan vara så att du inte har taget hänsyn till olika datatyper.Citattecken osv...
Jag har en .asp sida där jag försöker anropa en stored procedure enligt Pelles artikel.
(http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=524)
Det jag inte får ordning på är detta med citattecken eller inte.
Min kod ser ut så här:
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open Application("dbconnection")
insString = "’" & fornamn & "’, " & "’" & efternamn & "’, " & "’" & gatuadress & "’, " & "’" & postnummer & "’, " & "’" & postort & "’, " & "’" & telefon & "’, " & "’" & mailadress & "’, " & "’" & pnr & "’, " & "’" & regdate & "’, " & "’" & verified & "’, " & "’" & losenord & "’, " & "’" & expdate & "’, " & "’" & accesslevel & "’, " & "’" & senastepos & "’, " & "’" & nyhetsbrev & "’, " & "’" & autologin & "’"
response.write insString
Con.Execute "AnvandareIns " & insString
Con.Close
Set Con = Nothing
Jag satte en response.write så jag kan se hur strängen ser ut, och den ser helt ok ut. Mitt problem är då detta. Jag får ett felmeddelande som lyder:
Line 1: Incorrect syntax near '’'.
Problemet är väl att jag måste sätta " runt insString, men hur tusan är syntaxen för det? Jag har provat alla möjliga varianter, men kommer inte i ordning med detta... Det funkar dock om jag skriver in alla data i koden och sätter " runt den datan...
Hjälp!
/ MatsSv: Citattecken osv...
<code>
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open Application("dbconnection")
insString = "’" & fornamn & "’, " & _
"’" & efternamn & "’, " & _
"’" & gatuadress & "’, & _
"’" & postnummer & "’, " & _
"’" & postort & "’, " & _
"’" & telefon & "’," & _
"’" & mailadress & "’, " & _
"’" & pnr & "’, " & _
"’" & regdate & "’, " & _
"’" & verified & "’, " & _
"’" & losenord & "’, " & _
"’" & expdate & "’, " & _
"’" & accesslevel & "’, " & _
"’" & senastepos & "’, " & _
"’" & nyhetsbrev & "’, " & _
"’" & autologin & "’"
Con.Close
Set Con = Nothing
</code>Sv:Citattecken osv...
("’" & gatuadress & "’, & _ ) men även när jag rättat det blir det samma fel som tidigare:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'
Line 1: Incorrect syntax near '’'.
Den klagar på line 62 vilken är:
// MatsSv: Citattecken osv...
Tal skall vara utan enkelfnutt!!!