Hej. Jag sitter nu fast i ett problem som jag inte verkar komma ur ifrån. Tänket låter rätt, men du skall i sql-satsen även ta med vilket userid det gäller så du bara listar vilka grupper den valda personen är med i, inte alla grupper för alla användare. Då blir det äpplen och päron. jo visst. men då kommer problemet att jag vill ju plocka ut alla från grupper. men bara markera dem som finns med i usergrupper. Hur ska man göra det då då? Jag hade nog löst det ungefär så här:Sitter fast i ett asp/access problem. Bråttom
Mitt problem ligger i att jag har en sida där jag ska editera användare. en användare kan vara med i flera grupper och ska på denna sidan visa alla grupper som finns och markera dem som användarn är med i. Jag har lagt upp databasen så här. Tabell user innehåller fälten id, namn, username, password, mail, telefon. Sen har jag tabellen grupper med fälten id, namn, ansvarig och slutligen tabellen usergrupper där jag har id, userid, gruppid. i usergrupper lagrar jag vilken user som är med i vilken grupp. Jag har testat att men utan att lyckas med denna koden.
Kod:
<select name="grupp" size="5" multiple id="select">
<%
sqlgrupper = "SELECT grupper.gruppnamn as ggruppnamn, usergrupper.userid as uuserid, usergrupper.gruppid as ugruppid, grupper.id FROM grupper, usergrupper"
objRS1.Open SQLgrupper, objConn, 3, 3
Do until objRS1.EOF
If objRs1("uuserid")= Request.QueryString("edit") Then
vald="Selected"
Else
vald=""
End If
Response.Write("<option value='" & objrs1("ugruppid") & "' " & vald & ">" & objrs1("ggruppnamn") & "</option>")
objRS1.MoveNext
loop
objRS1.close
%>
</select>
vad gör jag för fel och hur får jag det att funka. Är lite bråttom med att få igång det. Ska man göra såhär eller ska man lägga upp det annorlunda?Sv: Sitter fast i ett asp/access problem. Bråttom
Sv:Sitter fast i ett asp/access problem. Bråttom
Sv: Sitter fast i ett asp/access problem. Bråttom
1.
- öppna tabellen grupper
- spara gruppnamnen i en array
- spara gruppidn i en array
- stäng tabellen grupper
2.
- öppna tabellen usergrupper där userid = idt för användaren
- skapa en array för alla gruppidn som matchar användaren
- stäng tabellen usergrupper
3.
- loopa igen om arrayen för gruppidn som du skapade i punkt 1
- kolla om det idt finns i arrayen för användarens gruppidn (punkt 2)
- om det finns ska optionen vara selected, annars inte
- skriv till namnet på gruppen med hjälp av arrayen för gruppnamn