Hej! function KollaSvar()hjälp med ett javascript som kontrollerar tomma värden
Jag har gjort en enkät som skall användas på nätet. Den är uppbyggd så att jag har 15 frågor och har ett id som heter QID 1-15. Varje fråga har mellan 2-5 olika svarsalternativ som är radiobuttons och man skall bara kunna välja ett. Deras ID är QID men value är AID, dvs resp svars unikt id per fråga. Om man kollar uppbyggnaden blir det
Fråga 1, ID 1
Svar: ID 1 Värde 1
Svar: ID 1 Värde 2
Svar: ID 1 Värde 3
Svar: ID 1 Värde 4
Fråga 2, ID 2
Svar: ID 2 Värde 1
Svar: ID 2 Värde 2
Svar: ID 2 Värde 3
Svar: ID 2 Värde 4
Dessa skickas sedan med Form metoden till en sida som sparar ner dessa svar i en tabell.
Jag behöver hjälp med ett javascript som loopar igenom alla Frågorna och kontrollerar att det inte finns några obesvarade frågor, Helst önskar jag att man skulle kunna markera den frågan som inte är besvarad med någon typ av markering. När alla frågorna är besvarade så exikveras min form metod
Tacksam för snabbt svar
/TyronneSv: hjälp med ett javascript som kontrollerar tomma värden
{
if (document.fragor.fraga1[0].checked == false && document.fragor.fraga1[1].checked == false && document.fragor.fraga1[2].checked == false && document.fragor.fraga1[3].checked == false && document.fragor.fraga1[4].checked == false)
alert("Du maste svara pa fraga 1!")
else if (pa samma saett for varje fraga....)
else
document.fragor.submit()
}
Anvaend en vanlig "button" och inte "submit" och anropa funktionen.
Var ett tag sedan jag holl pa med javascript och jag kommer inte ihag nagot bra saett att markera vilken fraga som aer fel, men du numrerar ju saekert fragorna och det aer ju bara att ta med vilken fraga svaret fattas pa i 'alert' meddelandet.