Jag har ett formulär jag jobbar med, där jag kollar av om något fält är tomt..om det är ett tomt fält, så skall man skickas tbx till formuläret igen. För att användaren inte ska behöva fylla i allt igen, så vill jag ha med mig all text som finns i de olika fälten och det funkar utmärkt med en vanlig input, men i min textbox får jag inte med mig allt. Har jag gjort en radbrytning så får jag bara med mig första delen, inte det som kommer efter radbrytningen. Hej, Hej!Radbrytning i en variabel...
Min kod ser ut så här:
<code>if Request.Form("Nimi") = "" then
namn = "fel"
phone = request.Form("Puhelinnumero")
email = request.Form("Email")
mess = replace(request.form("Viesti"),"'","''")
Response.Redirect "contact.asp?lang=" & language & "&name=" & namn & "&email=" & email & "&phone=" & phone & "&mess=" & mess</code>
variabeln mess är min textbox.
hur gör jag för att få med mig allt i textboxen igen?Sv: Radbrytning i en variabel...
Det borde gå att lösa med Post istället, då ska problemet med texboxen vara löst.
Sen är det bara att kolla om Request.Form är tom, innan du skickar datan.
Sorry, ifall jag har missuppfattat något.
/mSv:Radbrytning i en variabel...
Post kör jag med redan...
Hela förloppet ser ut så här:
contact.asp - här har jag formuläret.
<code>
<form method="POST" action="handelser.asp?lang=FI&do=form" ID="Form1">
<table width="200" align="center" ID="Table5">
<tr>
<td colspan="2" align="middle"><span class="TextBold">Lähetä meille viesti:</span></td>
</tr>
<tr>
<td><span class="text">Valitse vastaanottaja:</span></td>
<td><SELECT ID="Select1" NAME="SelectEmail" class="text">
<OPTION value="info@sandberg.fi" selected>Yleinen</OPTION>
<OPTION value="uuri.sandberg@sandberg.fi">Uuri Sandberg</OPTION>
<OPTION value="paivi.sandberg@sandberg.fi">Päivi Sandberg</OPTION>
<OPTION value="webmaster@sandberg.fi">Webmaster</OPTION>
</SELECT></td>
</tr>
<tr>
<td><span class="text">Teidän nimi:</span></td>
<td align="left">
<INPUT type="text" ID="Text1" NAME="Nimi" size="20" class="input"></td>
</tr>
<tr>
<td><span class="text">Teidän puhelinnumero:</span></td>
<td>
<INPUT type="text" ID="Text3" NAME="Puhelinnumero" size="20" class="input" value="<%=request.querystring("phone")%>"></td>
</tr>
<tr>
<td><span class="text">Teidän sähköposti:</span></td>
<td>
<INPUT type="text" ID="Text4" NAME="Email" size="20" class="input" value="<%=request.querystring("email")%>"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><TEXTAREA rows="5" cols="36" ID="Textarea1" NAME="Viesti" class="input"><%=request.querystring("phone")%></TEXTAREA></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" align="middle"><INPUT type="submit" value="Lähetä" ID="Submit1" NAME="Submit1" style="FONT-WEIGHT:bold; FONT-SIZE:10px; FONT-FAMILY:verdana"> <INPUT type="reset" value="Tyhjennä" ID="Reset1" NAME="Reset1" style="FONT-WEIGHT:bold; FONT-SIZE:10px; FONT-FAMILY:verdana"></td>
</tr>
<%if request.QueryString("name") = "fel" then%>
<tr>
<td colspan=2><span class="textboldred">Sinun täytyy kirjoitta nimesi.</span></td>
</tr>
<%elseif request.QueryString("email") = "fel" then%>
<%end if%>
</table>
</form></code>
Sen så skickar jag infon till handelser.asp där jag kollar av fälten:
<code>
if Request.Form("Nimi") = "" then
namn = "fel"
phone = request.Form("Puhelinnumero")
email = request.Form("Email")
mess = replace(request.form("Viesti"),"'","''")
Response.Redirect "contact.asp?lang=" & language & "&name=" & namn & "&email=" & email & "&phone=" & phone & "&mess=" & mess
end if
</code>
Som ni ser så skickar jag tbx alla värden som querystrings, men jag får tydligen inte med mig allt i variabeln mess.
Hoppas att jag gjort det lite mer överskådligt.