tjo! Klassiskt problem. Har med koto och filrättigheter att göra. Ge IUSer_Datornamn rättigheter att modifera databasfilen. jag har gett iuser alla rättigheter som jagkan. men det är så att rutorna för att neka "skriv" och "särskilld behörighet" är ibockade samt grå. så jag kan inte ändra det... Stänger du anslutningarna till databasen korrekt? Hur ser din anslutningsträng ut? jag vet inte om jag kan använda den här adressen, men jag testar (hela min kod för sidan): Har du WinXP?bråk, databas skrivskyddad?
jag får upp följande felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att uppdatera. Databasen eller objektet är skrivskyddat.
/diss/diss.asp, line 115
och grejen är att databasen inte är skrivskyddad... någon idé om vad jag ska göra?
koden från rad 106-116:
RecSet.Open oppna, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
recset.AddNew
recset("namn") = Server.HTMLEncode(Replace(Request.Form("namn"),"'",""))
recset("epost") = Server.HTMLEncode(Replace(Request.Form("epost"),"'",""))
recset("rubrik") = Server.HTMLEncode(Replace(Request.Form("rubrik"),"'",""))
recset("datum") = date() + time()
recset("diss") = Server.HTMLEncode(Replace(Request.Form("diss"),"'",""))
recset("svarid") = "0"
recset("antalsvar") = "0"
recset.Update
recset.CloseSv: bråk, databas skrivskyddad?
Jag tycker det är fel av dig att ta bort '-tecknet. För det första är det helt onödigt om du använder recordset. För det andra bör du inte plocka bort tecknet utan istället terminera det.
Dessutom gillar jag inte att du gör Server.HTMLEncode() på data. Då denna funktion gör en envägsformatering på din information. Jag tycker information skall sparas så oredigerad som möjligt. Först formateras vid presentering. Detta om t.ex. information skall vissas någon annan stans än på websidor.Sv:bråk, databas skrivskyddad?
om jag startar om datorn så funkar hela alltet 3-5 gånger. sen blir det samma fel igen.
angående '-tecknet och html-encode så gjorde jag grunden på forumet. och en kompis gjorde om det. (har tyvärr ingen kontakt med honom längre, så det är lite svårt att fråga honom om hjälp...)
har du någon ledtråd hur jag ska göra för att rutorna ska hålla sig klickbara?Sv: bråk, databas skrivskyddad?
Sv:bråk, databas skrivskyddad?
http://www.aspsidan.se/code/?c=4829
jag tror att jag stänger alla databasanslutningar rätt. jag har tittat igenom några gånger. kanske har missat något dock...Sv: bråk, databas skrivskyddad?
I så fall måste du ta bort skrivskyddet på mappen där databasen ligger i...
Högerklicka på mappen och välj "Säkerhet" (jag tror det står så, jag kör engelskt)
där kan du ge rättigheter.
(Om fliken inte finns klicka på "Verktyg - Mapp Alternativ"
Där finns en ruta för "Använd Föenklad Filsäkerhet (Rekommenderas)" ungeför, klicka bort den så kommer fliken fram.
;-)
//Wiberg