Jag skulle behöva ha lite råd om hur jag skall utveckla min sajt för att kunna ha flera användare till den. Nej, alla kan använda samma databas. Det du behöver göra är att ha en rättighetstabell med användarnamn och info om vad användaren har tillgång till, och sedan får du skriva sql-frågor som tar hänsyn till rättigheterna när data skall hämtas. Rättighetstabell är helt okänt för mig, förklara gärna vad det är? Hej!Råd om asp-sida där flera användare registrerar data
Jag vill att min sajt skall fungera enlig nedan:
Anv. skall logga in sig, och därefter kunna registrera data vilket görs i en access-databas. Därefter komme anv. även att ställa sql-frågor till databasen för att kunna plocka ut intresant information ur det som anv. registrerade.
Med andra ord är varje anv. en individ som inte skall ha tillgång till någon annans material.
Min fråga är då hur jag skall utveckla inloggning, databas.
Har läst om WEB-hotell med lösenordsskyddade individuella sidor, får varje anv. sin egna databas??? Är det bäst väg att gå eller skall man skapa en databas med olika tabeller beroende på vilken användaren är???
Öppen för alla förslag!Sv: Råd om asp-sida där flera användare registrerar data
Sv: Råd om asp-sida där flera användare registrerar data
Mer ingående om sidan:
Användarna matar in olika matcher. Sedan skall de kunna få en rapport om vilka matcher de har registrerat. I nuläget har jag en databas där anv. registrerar matcherna.
Skulle man kunna göra så att man lägger till en kolumn i tabellen som man kallar användare och sparar login-namnet i den?
Eller är det en dålig lösning?Sv: Råd om asp-sida där flera användare registrerar data
Databasen skulle kunna se ut ungefär så här:
---
Info: (En tabell)
Kollumner: InfoRubrik, Info, AnvandarID, ID
Users: (En annan tabell)
Kolumner: Namn, email, ID
---
Sedan när du ska ta ut det som en speciell användare har skrivit
kan du ju använda en sql sats som ser ut ungefär såhär:
sql=SELECT * FROM Info WHERE AnvandarID=aID
Då förutsätter jag att du redan har tagit ut värdet ID ur tabellen Users
(rätt person också) och stoppat det i variabeln aID.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar.