Hej! för att få "msgbox" Ett exempel på hur en knapp kan skapas mha. VB-script: Det går faktiskt att göra en msgbox i asp som visas för klienten, men det lilla jag har testat har visat sig vara ganska ostabilt... FUNCTION: MsgBox( ) Funkar givetvis 0 i Netscape (även om jag inte använder den), men VBScript kan bara köras på klienten om klienten har Explorer, bra för intranät, men mindre bra för sidor som skall visas "offentligt" Man kan även göra en OK, Cancel dialog så här:msgbox i ASP ??
Går det att göra msgbox i ASP en sådan som kommer upp och informerar användaren om något så kan han tryck "ok".
hur gör man en sådan??
//grunkanSv: msgbox i ASP ??
så kan dju där du vill skicka iväg en "msgbox" genom att skicka iväg en JS kod till webläsaren:
<SCRIPT>
<!--
alert("din text hära");
-->
</SCRIPT>
denna lilla kod ger användaren en "msgbox" på sin sida,
annars så finns det inget sätt att få en msgbox vad jag vet.
varför det inte finns msgbox i ASP är för att ASP är en server-sid script.
och om du då skulle skapa en msgbox på server sidan, så skulle bara servern:s dator få msgbox:en, och inte den du hade tänkt att få, där av att man itne kan ha msgbox i ASP.
:)Sv: msgbox i ASP ??
I html koden, kanske någon hjälp!
Använder det själv, när jag vill ha en knapp där det står Hjälp på och när anv. klickar på knappen får han upp en ruta där man kan meddela anv.!
<INPUT TYPE="BUTTON" NAME="Button1" VALUE="Hjälp!"
onClick="alert(Meddelande texten,
maila:\n dinEmailadress')">
med hjälp av: \n får man ett enterslag i texten!
//
RobertSv: msgbox i ASP ??
Hemligheten ligger i att köra en script på klientsidan...
Testade snabbt nyss och fick inte det att fungera men jag har haft en fungerande kod för det...
Men det är nog smartast att använda Javascript till det...Sv: msgbox i ASP ??
Implemented in version 1.0
MsgBox(Prompt, Buttons, Title)
MsgBox(Prompt, Buttons, HelpFile, Context)
sen kan alla som säger att det inte går att göra i asp (vbscript) läsa sin manual en gång till och inse.. sen att det suger dolme är en helt annan sak..
http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/quickref/msgbox.html
//OlofSv: msgbox i ASP ??
Sv: msgbox i ASP ??
<SCRIPT LANGUAGE=javascript>
var OkCancel = window.confirm("Vill du fortsätta?");
if (OkCancel) {
FormNamn.action = 'http://www.en-annan-sida.nu';
FormNamn.submit()
} else {
<!-- Gör något annat och det clickas på Cancel -->
}
</SCRIPT>