Hej, Det vore bra, om du ville formatera dina inlägg, så att man slipper scrolla sidledes. Hej, cmd.CommandText = "SELECT ... ORDER BY ort, Butik_ID, Butikschef" då? HejSkriva ut en speciell post först
Har skrivit en kodsnutt som hämtar ut vissa personer enligt värdet på variabeln "ort"!
Det jag skulle vilja få till är att den person som har butikschef="True" ska skrivas ut först innan dem andra med samma butik_ID skrivs ut.
Kan man justera min kodsnutt så det är möjligt eller måste man göra olika Sql-strängar?
Min kod:
<%
Dim ort, srtSQL, anstallning
ort = Request.QueryString("ort")
If ort <> "" Then
Set cmd = CreateObject("ADODB.Command")
Set cmd.ActiveConnection = Conn
cmd.CommandText = "SELECT butiker.butik_ID, butiker.butik, butiker.ort, personal.fornamn, personal.efternamn,
personal.gatuadress, personal.hemnummer, personal.postnummer, personal.hemort, personal.butikschef" &_
vbCrLf & "FROM personal LEFT JOIN butiker ON personal.butik_ID = butiker.butik_ID " &_
vbCrLf & "WHERE butiker.ort = @ort"
Set rs = cmd.Execute(, Array(ort))
Do Until rs.EOF
If rs("butikschef") = "True" Then
anstallning = "Butikschef"
ElseIf rs("butikschef") = "False" Then
anstallning = "Anställd"
End If
%>
<tr>
<td width="400" bgcolor="#808000" class="testtext2">butik| <%=rs("butik")%> - <%=rs("ort")%></td>
</tr>
<tr>
<td class="testtext2"><%=rs("fornamn")%> <%=rs("efternamn")%> - <%=anstallning%></td>
</tr>
<tr>
<td class="testtext2"><%=rs("hemnummer")%> | <%=rs("gatuadress")%> | <%=rs("postnummer")%> <%=rs("hemort")%></td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<%
rs.MoveNext
Loop
End If
%>
Som jag kan förstå så blir det fel om "butikschefen" kommer efter någon annan med samma butik_ID i db-tabellen och koden är som den är nu, eller...?
Någon som har en Suverän ide :)?
Micke
Sv:Skriva ut en speciell post först
Använd entertangenten.Sv: Skriva ut en speciell post först
ORDER BY butikschef gör ju bara att alla butikschefer i varje butik i samma ort kommer förre dem andra med samma butik_ID.
Jag vill skriva ut varje butik för sig, alltså butikschef/anställd för butik 1 och när den är utskriven komemr butikschef/anställd för butik 2, om det nu finns flera butiker i samma ort.
Knepigt värre...
Men det ska säkert gå bara man gör rätt :)Sv:Skriva ut en speciell post först
Sv: Skriva ut en speciell post först
Gjorde såhär:
ORDER BY personal.butik_ID, personal.butikschef, personal.fornamn ASC
Sortera på butik, butikschef och sist fornamn ( ger i alfabetsform)
Blev Kanon :)
Tack ändå!
Micke