Hej, Det mesta är genomförbart, tiden är ända begränsningen =) "Det mesta är genomförbart, tiden är ända begränsningen =)" Har något i Javascript men jag är ju inte direkt någon javascript-guru :)Sökmotor till text ur db
Tänkte göra en sökmotor till en text jag skriver ut ifrån en db.
Tanken är att i ett textfält skriva in ordet man söker på och sen efter att ha tryckt på sökknappen ska man komma dit i texten.
Är detta genomförbart?
Kan man isåfall lägga in så man kan söka på Nästa om första träffen inte var av intresse?
Texten skrivs ut i en div-ruta!
Sökt på detta men inte hittat svar som hjälpte :)
MickeSv: Sökmotor till text ur db
Du får beskriva din idé lite närmare.
Är det endast en text som ska ligga i databasen eller är det flera som du söker emellan?
Hur långt har du kommit? Har du skapat en databas? Har du isåfall kopplat den till en ASP-sida?
För att göra själva sökningen efter ordet i en sträng är mitt förslag att du tittar på länken nedan som beskriver något som kallas "Execute Method":
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vsmthexecute.aspSv:Sökmotor till text ur db
Japp, det är nog Så :)
Allt är klart! TExten finns i databasen och det handlar bara om EN text som skrivs ut på en Asp-sida!
Texten skrivs ut men jag tänkte att jag skulle vilja kunna söka på ett specifikt ord och om det ordet fanns med i texten på sidan skulle man hamna där i texten!
Typ om man sätter märken i texten och länkar ord till dem.
Men jag vill göra sökningen genom ett formulär med textruta och submitknapp!
Och om det inte skulle passa på det man sökte skulle man kunna trycka igen för att söka nästa ord som stämde på det sökta ordet.
Hoppas min tanke blev tydligare :)
EDIT: Har något jag ska testa som jag tror ska fungera! Återkommer!!!
mickeSv: Sökmotor till text ur db
Öppnar en tråd där!
Micke