Hej, När man använder sig av en select för multipla val så får man tillbaka de valda alternativen som en kommaseparerad sträng. Jag brukar göra en split på den strängen och på så sätt får man in dem i en array och denna kan man sedan enkelt loopa igenom med hjälp av for each.Multipla val - Hur fånga upp dessa och hantera vid databassökningen?
Har en select för multipla val som utgör en del av sökkriteriet för en databassökning. Vet inte riktigt hur jag i ASP ska kunna fånga upp dessa valen i själva selecten för att sen använda dessa när jag ska addera villkoret till sökningen.
Så här ser själva selecten ut där jag väljer ut ett antal valbara rader från en vy. Här måste jag på något sätt få lagrat alla gjorda val. Nu får jag bara ett av dessa om man gjort mer än ett:
<select name="version_no" size="2" multiple>
<option value="0"></option>
<%
sql="select distinct template_version ver from review_templ_question_v where delete_date is null order by template_version"
set rs=conn.execute(sql)
do while not rs.eof
rw "<option value=" & rs("ver")%>
<%if cint(version_no)=cint(rs("ver")) then rw "selected"
rw ">" & rs("ver") & "</option>"
rs.movenext
loop
rs.close
%>
</select>
Sen har jag idag ett enkelt val där jag beroende av vad man valt i selecten adderar ett villkor till databassökningen. Här behöver jag komma åt de eventuella multipla val som gjordes i selecten ovanför för att kunna lägga till rätt villkor för sökningen:
if version_no<>"" then
select case version_no
case "3"
sqltxt = sqltxt & " AND r.template_version = 3 "
case "4"
sqltxt = sqltxt & " AND r.template_version = 4 "
case "5"
sqltxt = sqltxt & " AND r.template_version = 5 "
end select
end if
Skulle vara mycket tacksam om där är någon som kan ge ett exempel på hur jag kan göra föra att lösa detta.
/Leif
Sv: Multipla val - Hur fånga upp dessa och hantera vid databassökningen?
Hoppas att det kan vara till hjälp.
/Lisbet