Jag undrar om det är någon som vet hur man installerar cdonts i iis 5.1, jag har hört att det redan finns men måste kofigueras först! Hur? Du gör det genom att ställa in SMTP-servern som finns i administrationen. CDONTS använder SMTP-tjänsten, så är den igång och fungerar - går även CDONTS. Jag har samma problem som ovanstående. IIS5.1 är WindowsXP Professional. Jag tror inte SMTP-tjänsten ingår där. Skrev en artikel till dig, testa och berätta om det räcker eller om du behäver något mer?! Det är nog sant, men man borde väl kunna installera CDONTS på XP Pro för att lära sig använda det? <b>Sammy skrev:</b> Jag lyckades faktiskt få undan installationsfilerna innan dom togs bort från microsoft. Dom finns att ladda ner på systemdokument/servicepacks. Jag kunde installera smtp tjänsten direkt i lägg till och tabort program när jag körde windows xp!! iis 5.1 har exakt samma funktionalitet som på vilken server som helst .. Jag kollade efter ordentligt nu och såg också att SMTP-tjänsten finns med i klientversion. Man kan bara ha 10 användare online samtidigt, därföre bytte jag!!! <b>Patrik Löwendahl skrev:</b>cdonts
Sv: cdonts
/PelleSv: cdonts
Vart exakt gör jag denna inställning? Jag hittar inte någonstans att "konfigurera" SMTP-servern?
Tacksam för svar!Sv: cdonts
Ska man köra serverfunktioner ska man också köra server-OS.Sv: cdonts
http://www.pellesoft.nu/login/articles/other/iis_smtp.asp
Vart kan man ladda ner CDONTS? Är det ett gratis "servertillägg" eller måste man betala för att använda det?Sv: cdonts
<b>Vart kan man ladda ner CDONTS? Är det ett gratis "servertillägg" eller måste man betala för att använda det? </b>
Det går inte. SMTP-komponenten fanns som en del i IIS4 för WinNT4. Då gick det att ladda ner Option Pack 4. I Win2000 Srv ingår IIS5 och då finns det inte som nerladdningsbar komponent. Likadant i WinXP. IIS5.1 ingår och finns inte att ladda ner. SMTP-komponenten ingår alltså bara i IIS för servern, inte för WinNT4 Wks/2000 Pro/XP Pro.
Återigen, vill man köra en server-komponent så ska man använda ett server-OS. Jag förstår inte problemet med det. Sv: cdonts
MVH JohanSv: cdonts
det som skiljer är att det har restriktioner på hur många samtidiga användare där får finnas .. Sv: cdonts
Tar härmed tillbaka mitt uttalande om att SMTP-tjänsten inte ingår där. Däremot vidhåller jag fortfarande att servertjänster ska köras på ett server-OS.Sv: cdonts
MVH Johan (rubensoft.d2g.com)Sv: cdonts
<b>iis 5.1 har exakt samma funktionalitet som på vilken server som helst ..</b>
Det stämmer däremot inte. Det finns flera begränsningar i klientversionerna av IIS5/5.1
"The versions of IIS that can be installed on the Professional versions of the Windows operating system are intended as development platforms and are not designed for use as production servers. These versions of IIS have certain features that are provided in a limited capacity or completely disabled."
INFO: HTTP Compression Is Not Available in Internet Information Services (IIS)
<URL:http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q304/2/02.ASP>
"IIS 5.0 in Windows 2000 Professional has the following limitations:
* Limited to 10 connections
* Limited to one Web and one FTP server. In other words, you cannot create additional virtual Web or FTP servers."
Det är ganska troligt att IIS5.1 har samma begränsningar.
Run IIS 5.0 Instead of PWS on Windows 2000 Professional
<URL:http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q262/6/32.ASP>
Detta inlägg är ändrat!