Hej Hej text_rubrik måste ju ersättas med din querystring. Nej, "text_rubrik" är mitt fältnamn. Får man fråga varifrån "vbTextCompare" kommer? Jag kan ju säga så här att rätt ord nu blir markerade men har man skrivit in ex. ordet STOR så blir det i sökresultatet STORm och STORmarknad, men markeringen sitter ju rätt iaf. *ler*Markera det sökta ordet på en sökresultatsida
Idag använder jag följande kod för att markera det sökta ordet på min sökresultatsida:
<%= Replace((rs_sok.Fields.Item("text_rubrik").Value), sokordet, "<span style='background-color: #FFFF00'>" & sokordet & "</span>") %>
Men detta blir bara bra om man skriver med gemener och det inte finns några versaler i sökresultatet, eller tvärtom. Dvs om jag söker bil och ordet Bil (tex i början av en mening) finns, markeras inte detta, men söksidan hittar ju ordet så det är inget fel så.
Hur gör man för att få denna markering känslig/okänslig för versaler/gemener?
Mvh
/ Per
Sv: Markera det sökta ordet på en sökresultatsida
<%= Replace(rs_sok.Fields.Item("text_rubrik").Value, sokordet, "<span style=""background-color: #FFFF00"">" & sokordet & "</span>", , , vbTextCompare) %>
Sv:Markera det sökta ordet på en sökresultatsida
Jag får det inte riktigt att fungera ändå.
Följande fel kommer:
Inkompatibla typer
/pub/sok/index.asp, line 426
"sokordet" får jag via en Request.QueryString - är det det som blir fel?
/ PerSv: Markera det sökta ordet på en sökresultatsida
Sv:Markera det sökta ordet på en sökresultatsida
Däremot är "sokordet" kommet från söksidan och mottaget via en Request.QueryString.
Det var så jag menar.
/ PerSv:Markera det sökta ordet på en sökresultatsida
Så fort jag har med det i koden blir det fel.
/ PerSv:Markera det sökta ordet på en sökresultatsida