Jag undrar hur jag enklast kopierar en tabell i Ms Access via kod? Det där låter inte speciellt rationellt att hålla på med flera stegs kopiering. Vad är syftet med denna säkerhetskopia om man får fråga? Om något går sönder är det troligen hela databasen och då sitter du i båten i alla fall. Jag håller på att skapa en databas med statistik för fyra lag i en fotbollsförening. Tanken är att några ur varje lag ska uppdatera respektive lags uppgifter. Är det inte bättre att ha en kontroll på sidan så det inte går att fylla i fel match typ? Kan bara instämma med Carl. Härligt tänk, men person A spelar även i b-laget, person J spelar i både A, B och J-laget. Och person B spelar i A-laget. Hej Jo visst vore det optimala om ingen skrev in fel, men det går inte att fullständigt gardera sig mot sånt. Det bästa hade ju såklart varit att Person A bara kan lägga till resultat för A-laget, Person B för B-lag osv, men eftersom alla måste kunna lägga till för alla lag så...Kopiera en tabell
Poängen är att efter varje ändring som sker skall det göras en säkerhetskopia i tre steg...
Dvs
tabell_2 kopieras till tabell_3
tabell_1 kopieras till tabell_2
tabell_org kopieras till tabell_1
och sen görs ändringarna i tabell_org
Någon som vet?Sv: Kopiera en tabell
Förklara varför du vill göra som du tänkt så kanske någon kan komma med en alternativ lösning som är lika säker men snabbare.Sv:Kopiera en tabell
Det jag är rädd för är att någon exempelvis väljer att spara en b-lagsmatch som en a-lagsmatch, och då blir hela databasen fylld med felaktiga data. Så min tanke är att man ska kunna göra något litet fel, sedan upptäcka det, och sedan säga till någon som kan byta ut den felaktiga tabellen mot en med korrekt data.
Om någon har en annan idé om hur detta enklast göres är jag ytterst hörsam.
BjörnSv: Kopiera en tabell
Sv:Kopiera en tabell
Varför inte rättighets styra inmatningen?
ex. Person A bara kan skapa A-lagsmatcher, Person B bara B-lagsmatcher osv.Sv: Kopiera en tabell
Sen är det inte heller bara det att risken att man skulle välja fel lag; det finns ett gäng fält som man kan fylla i fel i...
TacksamtSv: Kopiera en tabell
Du skriver ovan att <b>"Tanken är att några ur varje lag ska uppdatera respektive lags uppgifter."</b>
Det, i kombination med att man kontrollerar vad som matas in i varje fält, måste vara det effektivaste sättet att hantera detta på.
När något felaktigt upptäcks så kan man ju bara be ansvarig person (som lägger in uppgifter för det aktuella laget) att korrigera det felaktiga!
Hur kopiorna skulle underlätta felhanteringen förstår jag inte. Nästa gång (när man korrigerat felet) kan det ju vara något annat fel eller två fel i olika tabeller och då blir det ju snurrigt till slut.
/ PerSv:Kopiera en tabell