Hej! Som tidigare skrivit så använder du först DateDiff för att räkna ut differensen mellan tiderna. Ok, nu har jag fått det att funka som jag ville ha det. Men det gick inge vidare med Floor(), så jag fick använda Int() istället och då funkade det.... Ok, kom inte ihåg om floor fanns med i vanlig asp...Tidsproblem....
Jag håller på och utformar ett bonus-system på ett företag. Och det som jag behöver hjälp med är hur jag ska hantera tid i asp.
Det som jag vill ange är en starttid (ex 07:15) och en sluttid (ex 13:25).
Hur får jag fram på enklaste sätt hur många minuter det är mellan starttiden och sluttiden?
Sedan vill jag göra några avdrag på den totala tiden, t.ex. raster, låt oss säga en rast på 10 min och en rast på 25 min. Då har jag totalt antal minuter så drar jag ju bara av 35 min, sedan vill jag göra om antal minuter till timmar och minuter, gör jag då?
Det går väl att dela antal minuter med 60, och sedan blir ju differensen mellan totalt antal minuter och antal timmar (avrundat nedåt) * 60, hur många minuter som det ska vara. Men finns det något enklare sätt?Sv: Tidsproblem....
Sedan kan du använda dig av Mod operatorn för att få ut en rest...
<code>
Dim timmar, minuter
minuter = 100 '100 minuter
timmar = floor(minuter / 60)
minuter = minuter Mod 60
</code>Sv:Tidsproblem....
Tack ska ni ha!Sv: Tidsproblem....
Men bra att du ordnade det i alla fall!Sv: Tidsproblem....
<%
Dim Starttid
Dim Sluttid
Dim Raster
Dim Diff
Dim Minuter
Dim Timmar
Starttid = CDate("07:15")
Sluttid = CDate("13:25")
Raster = TimeSerial(0, 35, 0)
Diff = Sluttid - Starttid - Raster
Minuter = Diff * 24 * 60
Timmar = Minuter \ 60
Minuter = Minuter Mod 60
Response.Write Timmar & ":" & Right("0" & Minuter, 2)
%>