Hej o tack för tidigare svar på "Order by &" Böcker: Alltså, type mismatch uppstår ju om du försöker knô in t ex bokstäver i ett fält som är Number i din databas, eller liknande. Tack för era boktips. Query knaset består men jag för väl testa vidare.Type mismatch
Undring 1: Någon som har ett bra tips nybörjar litteratur när det gäller ASP? Finns ju mkt bra på nätet (bla på pellesoft) men skulle också vilja ha lite"papper".
Undring 2:
Jag får en Type mismatch när jag ska skriva ut resultaten av vissa querys.
Col001 (prim key) Col002 Col003
111 ccc ccc
22a aaa bbb
333 bbb aaa
Query:
SELECT * from Tabell ORDER BY Col001 -funkar
SELECT * from Tabell ORDER BY Col002 -type mismatch
SELECT * from Tabell ORDER BY Col001 -funkar
Problemet uppkommer bara om queryn gör så att första posten i Col001 innehåller data annan än bara siffror som vid ORDER BY Col002 där resultated borde bli:
Col001 (prim key) Col002 Col003
22a aaa bbb
333 bbb aaa
111 ccc ccc
Någon som har nån idé?
//FredrikSv: Type mismatch
Beginning Active Server Pages 3.0
Professional Active Server Pages 3.0
Båda från www.wrox.comSv: Type mismatch
Men jag har nog aldrig varit med om att man får type mismatch när man bara drar ut uppgifterna ur en databas? Däremot när man börjar ställa kriterier med variablar och grejor, det är då det kan bli fucked up. Funkar din query i access? Fick jag sätta en krona så skulle jag sätta den på: Nej.
Se till att du endast har siffror i dina sifferfält, alternativt gör om dom till text fält och ändra dem sedan med Cint.
Bäcker förresten:
Förutom WROX böckerna finns även följande: Teach yourself Active Server Pages on 21 days (eller lär dig själv asp på 3 veckor, om du föredrar svenska), ASP av Erik Ronne från Docendo (Vääääldigt basic) och ASP unleashed..men där är rätt dyr (835 spänn har jag för mig)
ErikSv: Type mismatch
//Fredrik