Hej, jag hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig med detta. Det jag brukar göra när jag får sådana fel är att skriva ut hela query-strängen (alltså strSQL i ditt fall) på html-sidan, för då är det ju lättare att se var felet ligger. Joo, jag vet, men det funkar inte, koden avbryts innan den har kommit så långt.... Det saknas väl lite fnuttar och &-tecken runt now() på slutet va? Jag tror oxo det beror på att du inte har mellanslag före och efter &. Aaaahhhh!strSQL = " INSERT INTO...
Det är säkert ett bagatellartat problem, men jag hittar verkligen inte felet.
Jag håller på med en sida för nyhetspublicering. Den består i grund och botten av en Access databas med följande fält i en och samma tabell:
id - Autonumber
subject - Number
head - Text
body - Memo
author - Text
ddate - Date (general)
viewed - Number
Det är på sidan där man skriver in nya inlägg som INSERT INTO strängen krånglar.
Strängen ser ut som följer:
strSQL = "INSERT INTO tbl_threads (subject, head, body, author, ddate) values ("&subject&", '"&header&"', '"&body&"', '"&namn&"', Now())"
Fälten id och viewed är utelämnade på grund av att id genereras ju automatiskt i databasen och view skall vara noll.
Felet tycks uppstå här:
'"&header&"',
--^
Felmeddelandet är Expected end of statement....
Jag har försökt att ändra på enkelsnuttar, dubbelsnuttar och &-tecken, jag har till och med börjat fundera på om "header" är ett så kallat reserverat ord....
Trevlig helg vänner!Sv: strSQL = " INSERT INTO...
Sv: strSQL = " INSERT INTO...
VB Scriptet tolkar det då som variabel suffixet för datatypen long. Testa med:
<code>
strSQL = "INSERT INTO tbl_threads (subject, head, body, author, ddate) VALUES (" & subject & ", '" & header & "', '" & body & "', '" & namn & "', Now())"
</code>
Är inte heller säker på vilka vb funktionen som man kan använda i sql fråger. Eventuellt är du kanske tvungen att bryta ut Now():
<code>
strSQL = "INSERT INTO tbl_threads (subject, head, body, author, ddate) VALUES (" & subject & ", '" & header & "', '" & body & "', '" & namn & "', #" & Format$(Now(),"m\/d\/yyyy") & "#)"
</code>Sv: strSQL = " INSERT INTO...
Mellanslag...skall jag komma ihåg, nu funkar det!!
Tack!
Erik