Jag laddade ner den senaste versionen från aspemails hemsida och installerade den på min dator. Om routern inte är öppen för port 25 utgående trafik kan det ju vara ett problem. En annan tänkbar orsak är att din ISP har blockerat port 25, inte helt ovanligt. ISP = Internet Service Provider, din internetleverantör alltså. Jag har Glocalnet. Vet ngn som har dom om dom blockerat port 25. Om dom nu blockat port 25, hur gör jag för att gå vidare? Hittar ingen information om det, men det är säkert så. Enligt deras hemsida ska du använda smtp.glocalnet.net. Posta din nuvarande kod om du inte har koll på hur det går till. Pratade med min internet leverantör och dom har inte spärrat port 25. Pratade också med tillverkaren av min router och dom sa att alla portar är öppna för utgående trafik. Så det verkar inte vara portar som spökar. Vad händer om du öppnar en kommandoprompt och t.ex. skriver: Jag klistrade in det du skrev i kommandotolken och fick följande visades: Bra, då är inget blockerat. Måste vara något fel med din lokala mailserver i IIS. Tyvärr har jag aldrig använt mig av den så jag vet inte hur den konfigureras. Skicka direkt till smtp.glocalnet.se istället, det ska fungera. Om jag använder mig av smtp.glocalnet.net får jag följande fel: Ok, verkar som att smtp.glocalnet.se kräver autentisering, kolla dokumentationen för din komponent hur det går till. Antar att du har tillgång till ett konto hos glocalnet som du kan använda... Varför kan jag inte använda min smtp server? Glocalnet har ju inte blockerat port 25. Jag har satt 127.0.0.1 på den virtuella servern. Om jag använder port 25 på min burk då jag skickar mail och min ISP använder en annan port spelar det ngn roll?Problem att skicka mail med asp email
Koden jag använder har jag kopierat från asp emails hemsida.
Får inget felmeddelande och inget mail går iväg. Mailet hamnar i C:\Inetpub\mailroot\Queue
Jag har satt att 127.0.0.1 får sända vi den virtuella servern.
Jag sitter bakom en router och börjar fundera om det är den som blockerar någonting.
Varför detta problem?Sv: Problem att skicka mail med asp email
/JohanSv: Problem att skicka mail med asp email
/JohanSv:Problem att skicka mail med asp email
Och hur gör jag för att skicka mail via internet leverantörens smtp server. Menas det att jag bara kan skicka via deras webmail och inte via mina script? Sv: Problem att skicka mail med asp email
Har även provat i min kod smtp.glocalnet.net men det funkar inte heller.
Vad är fel?Sv: Problem att skicka mail med asp email
telnet smtp.aftonbladet.se 25
220 aftonbladet.se ESMTP NoName Mail 4.3.7
Sen händer inget mer.Sv: Problem att skicka mail med asp email
set objMessage = createobject("cdo.message")
set objConfig = createobject("cdo.configuration")
' Setting the SMTP Server
Set Flds = objConfig.Fields
Flds.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
Flds.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = "smtp.glocalnet.se"
Flds.update
Set objMessage.Configuration = objConfig
objMessage.To = "mottagare@a.a"
objMessage.From = "avsändare@a.a"
objMessage.Subject = "Hejhej"
objMessage.TextBody = "mors lilla olle..."
objMessage.fields.update
objMessage.Send
set objMessage = nothing
set objConfig = nothing
/Johan
Sv:Problem att skicka mail med asp email
Feltyp:
Persits.MailSender.4 (0x800A0006)
550 RCPT TO:<m_gr@hotmail.com> Relaying not allowed - please use SMTP AUTH
/mail/EmbeddedImages.asp, line 11
Om jag använder mig av smtp.glocalnet.se får jag följande fel:
Feltyp:
Persits.MailSender.4 (0x800A0002)
Winsock error 11004 (0x2AFC) occurred.
/mail/EmbeddedImages.asp, line 11
strHost = "smtp.glocalnet.net"
If Request("Send") <> "" Then
Set Mail = Server.CreateObject("Persits.MailSender")
' enter valid SMTP host
Mail.Host = strHost
Mail.From = "macke@g.com"
Mail.FromName = "Persits Software Sales"
Mail.AddAddress "m_gr@hotmail.com"'Request("To")
Mail.Send ' send message
Response.Write "Success!"
End IfSv: Problem att skicka mail med asp email
Sv: Problem att skicka mail med asp email