Hejsan Har MySQL drivrutinen stöd för uppdatering via recordsets? Tror inte det gick för ett antal år sedan, men det kanske är ändrat nu? Exempel på annan funktion som fungerar: Då ska det fungera, gissar att du har gjort något annat fel då. Klistra in mer av koden som inte fungerar, lättare att hitta felet då. Jag minimerade koden så att jag bara uppdaterade ett enda fält och det gick fortfarande inte. Orkade inte bråka mer med detta så istället kör jag en update set...och det fungerar...Update uppdaterar inte värden i MySQL DB
Sliter mitt hår snart.
Har en sida där man ska ändra sina kontouppgifter.
När man kommer in på sidan (utan någon querystring) så visas nuvarande information i textfält etc.
När man fyller i nya värden skickas det med Post till samma sida men med en Querystring (updinfo).
I början av sidan har jag en If Request.Querystring("action") = "updinfo"...
Där samlar jag upp och tilldelar variabler värden, dvs Request.Form("txtMemberName")
Bör tilläggas att jag gjort Response.Write på alla och sett så att det jag skrivit är det som ska uppdateras.
Efter att alla variabler fått värden så skickas dessa in i en funktion.
UpdResult = UpdateUser (MemberName)
Funktionen:
strSQL = "Select * From tblMemebers where MemberId = " & cInt(Session("userid"))
I funktionen kontrollerar jag även att det finns något i Recordsetet...
Har även testat med FunktionensNamn = EttAvInskickadeVärden och visar vad jag ville uppdatera.
objRS("MemberName") = UpdMemberName
objRS.Update
objRS.Close
Men, den uppdaterar inte i databasen...
Har andra funktioner som uppdaterar fält i databasen utan problem, men just denna vill inte uppdatera sig...
Någon som har några förslag på vad detta kan bero på?Sv: Update uppdaterar inte värden i MySQL DB
/JohanSv:Update uppdaterar inte värden i MySQL DB
strSQL = "SELECT * FROM tblEventBookings WHERE EventID = " & EventID & " AND CharacterID = " & CharacterID
set objRS = server.CreateObject ("ADODB.RecordSet")
objRS.Open strSQL, objConn,1,2
If objRS.Eof <> True Then
Select Case MoveToSelected
Case True
objRS("EventSelected") = 1
Case Else
objRS("EventSelected") = 0
End Select
objRS.Update
objRS.close
End if
Jag är helt ny på att använda mySQL så jag vet inte så mycket om vad man får och inte får göra.
Hur ska man gå tillväga annars om man inte använder denna metoden.
Update Tabell Set.... bla bla ?
// Mikael Sv: Update uppdaterar inte värden i MySQL DB
/JohanSv:Update uppdaterar inte värden i MySQL DB
Provade att ändra från:
SELECT * FROM tblMembers
till
SELECT MemberID, MemberName FROM tblMembers
Då fungerar det av någon underlig anledning!!
Byter jag tillbaka till *-varianten så uppdateras inte fälten.
Någon som har en jäkla aning om varför det blir fel?
// MASv:Update uppdaterar inte värden i MySQL DB