Hej Om det där är den slutgiltliga HTML koden som skapas har du ett antal saker att tänka på. Jag förstår inte varför du skickar informationen i länken. Å, ä, ö och andra tecken är inte tillåten i en URL. du bör formatera om dessa. Jag har gjort om det nu.konstiga tecken
någon som vet varför några av mina strängar visar konstiga tecken när de visas upp, det blir så IBLAND (skall tilläggas) när man kör en sån här sträng:
Poltava
-----------------------------------
denna text visas sedan så här:
Poltava är en stad i Ukraina. Staden har blivit historiskt känd genom slaget i Poltava – som stod mellan Karl XII och den ryska armén med Peter den store, i juni 1709. Slaget anses vara ett av Sveriges stÃrsta militära bakslag nÃ¥gonsin.
skall tillägga att andra texter som innehåller å,ä,ö kan visas helt korrekt... jag använder mig av firefox (1.07). I explorer ser det ok ut... någon som kan förstå vad som är galet? Är det någon inställning i firefox? eller en bugg kanske? Eller skriver jag strängen fel?
mvh NinaSv: konstiga tecken
1.
Det är inte smart att skicka med långa strängar i en URL. Dessa är lätta att manipulera på etc. Om du har datat i databas rekommenderar jag att du skickar med enbart ett id.
2.
Du ska i html koden inte ha liknande utan du måste byta ut alla & mot & (tex. )
3.
Om du ändå ska skicka med text i URL:en måste du köra server.urlencode på texten när den skrivs ut till klienten. IE kan vara snäll och tolka HTML koden som du vill att den ska tolkas, men det är ändå alltid bättre att följa standarden och rekommendationer.Sv: konstiga tecken
I asp kod skulle de se ut något sånt här:
&id=<%=Server.URLEncode(rs("FileDescription"))%>">Poltava
Men jag tycker din visakarta.asp borde hämta beskrivningen. Inte att du skickar med den i URL'n.
Sv:konstiga tecken
Jag skapade en databas istället, eftersom det var så mycket text som
skulle med. Nu blir det bara så här istället:
<a href="visakarta.asp?id=7">
/Nina