Jag har en gästbok, när ja skriver i den så lägger den till i gb inlägget, datum och användarID. Men sen när ja vissar inlägget vill ja att den skall vissa användarens bild. Hur länkar jag då användar ID till dens bild?? Testa med den här koden: <code> Jag tror att det borde bli så här: tackar som bara den Thomas du gjorde kvällen för mig =)! Det räcker nog att göra så här:Hjälp med att ta fram info i db!
Gb - UserID
Medlemmar - profil_bild (den jag vill få fram)
nån som har nån ide? kör me mysqlSv: Hjälp med att ta fram info i db!
<code>
SELECT A.UserID, B.profil_bild FROM Gb A, Medlemmar B WHERE A.UserID = B.ID
</code>
Nu antar jag att ID i Medlemmar är samma som UserID i Gb.
ThomasSv:Hjälp med att ta fram info i db!
<%
SET RStemp = MinCon.Execute("SELECT * FROM gb WHERE to_user='" & Request.QueryString("anv") & "' ORDER BY datum DESC")
Do While NOT RStemp.EOF
%>
</code>
så ser min kod ut nu. var lägger jag då in dena koden?
<code>
SELECT A.UserID, B.profil_bild FROM Gb A, Medlemmar B WHERE A.UserID = B.ID
</code>
lite förvirrad.Sv: Hjälp med att ta fram info i db!
<code>
<%
SET RStemp = MinCon.Execute("SELECT A.*, B.profil_bild FROM gb A, Medlemmar B WHERE A.to_user='" & Request.QueryString("anv") & "' AND A.UserID = B.ID ORDER BY datum DESC")
Do While NOT RStemp.EOF
%>
</code>
Dock borde du inte lägga in en QueryString i SQL-koden utan att kontrollera den först. Det öppnar den för missbruk.
ThomasSv:Hjälp med att ta fram info i db!
men en fråga när ja ändå e på g, hur skall ja kotrollera QueryString första då?Sv: Hjälp med att ta fram info i db!
<code>
<%
Anv = Replace(Request("anv"), "'", "''")
SET RStemp = MinCon.Execute("SELECT A.*, B.profil_bild FROM gb A, Medlemmar B WHERE A.to_user='" & Anv & "' AND A.UserID = B.ID ORDER BY datum DESC")
Do While NOT RStemp.EOF
%>
</code>
Thomas