Hej, Du får tilldela en enhet för den andra servern på den första servern. Det kommer nog inte fungera eftersom mappade nätverksenheter är användarspecifika (den finns alltså bara för ditt konto och inte webserverns). Det vanligaste problemet är rättigheter när man accessar filer på andra servrar och det är inte så enkelt att lösa, fast man brukar få meddelanden om att det är rättighetsproblem då. Vad kör du med för användare, har den rättigheter på filservern? Den enhet på filservern som jag vill komma åt (dvs ”Intranet”) är utdelad och ”Everyone” har för tillfället full controll på den. Tror inte att det räcker med att Everyone har rättigheter eftersom IIS-kontot inte är inloggad alls på filserver. Är båda servrarna medlem i samma AD? I sådana fall skulle du kunna skapa ett domänkonto med rättigheter på filservern som IIS körs med. Det ska tydligen fungera om du skapar ett konto på varje server med samma namn och lösenord som du använder för IIS (har läst det i andra inlägg här). Annars borde det fungera om du kör med Windows-inloggning på intranetet (har dock inte testat detta)."Scripting.FileSystemObject" och "GetFolder"
Håller på att uppdatera en befintlig intranät-lösning som är programmerad i asp. Från intranätet ska man kunna öppna dokument (tex worddokument) som ligger på en annan server. Den enhet på filservern som jag vill komma åt finns även uppmappad på webbservern.
Jag har försökt att använda "FileSystemObject" för att nå dokumenten men får bara felmeddelandet att "path not found".
Har försökt med följande kodsträng:
set fs = server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
set folder = fs.GetFolder("\\filservernamn\mapp")
Är det någon som vet hur man ska skriva?Sv: "Scripting.FileSystemObject" och "GetFolder"
T ex "\\servernamn\mapp" till t ex "z:\mapp".
Glöm inte rättigheterna
fs.GetFolder("z:\mapp")
Observera att jag inte använt eller provat detta själv men det borde fungera.Sv:"Scripting.FileSystemObject" och "GetFolder"
/JohanSv: "Scripting.FileSystemObject" och "GetFolder"
Följande kod körs:
<%set fs = server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
stringPath = "\\filserver\Intranet\Information"
set folder = fs.GetFolder(stringPath)
%>
Om man på webbservern skriver in sökvägen ”\\filserver\Intranet\Information” i Windows Explorer ser man de filer som mappen ”Information” på filservern innehåller. Så sökvägen borde vara korrekt.
Men jag får fortfarande felmeddelandet
Microsoft VBScript runtime error '800a004c', Path not found
//ElisabethSv:"Scripting.FileSystemObject" och "GetFolder"
/Johan