Hej Ha en tabell som innehåller nyheterna och där varje nyhet får ett unikt ID-nummer. Ha sedan en tabell som innehåller alla kommentarer, där en av kolumnerna då talar om vilket "nyhetsID" som den kommentaren hör till. jag var också inne på den iden.... men att göra en databas som ser ut så i access var lite över mitt kunnande.... brukar inte pyssla med access, men nu är det så att jag inte har något val eftersom servern inte har nån annan datbas server så kan du/nån möjligen maila över en exempel databas eller göra en lätt beskrivning på hur jag går till väga..... Om du inte kan och/eller fattar relationsdatabaser är det sannerligen dags att lära sig det. Gå tillbaka till ruta ett och läs.synpunkts script....
Jag satt och funderade på hur man skulle göra ett asp script som fungerar som idg.se har under alla nyheter, alltså där man kan komma med synpunkter om nyheten. Nu är det så att jag inte kan klura ut nån smart ide om hur man ska lösa problemet med att inte behöva skapa nya tabeller i databasen för varje ny nyhet. Är det någon som har någon bra lösning på problemet ?Sv: synpunkts script....
När så någon vill läsa nyheten med nyhetsID 42 genom att då kanske ladda sidan showArticle.asp?nyhetsID=42 så kör ju den sidan:
SELECT * FROM comments WHERE nyhetsID = 42;
och så får du fram de kommentarer som hör dit.Sv: synpunkts script....
Sv: synpunkts script....
Jag kan personligen rekommendera Beginning Databases (eller ngt sånt) från Wrox. Den lärde mig allt.