Jag har ett liten fråga om databas. När jag vill ha de 10 första posterna i en databas skriver jag "SELECT TOP 10 ... " men vad är det jag skriver när jag vill ha de 10 sista??? Samma sak SELECT TOP 10 ... " men med order by [fältnamn] DESC Min sats ser ut så här just nu, om jag kommer ihåg rätt (sitter på jobbet just nu där jag inte har koden framför mig)... "SELECT TOP 15 * SHOUTBOX ORDER BY POSTDATE DESC" Antingen får du hantera den sista sorteringsordningen i koden eller så kan du göra så här Räcker väl med bara en TOP: Tack så mycket allihop... Alternativ kan du skriva: man behöver inte ens ange ASC, det är ju standard så länge man inte skriver DESC Nej men enligt mitt tycke kan det vara bra att förtydliga med ASC eftersom man använder DESC i subfrågan. Så ser alla bättre vad frågan egentligen gör...Sen kan man ju kommentera istället om man vill det.Tio sista poster...
Jag har hört om detta förr, men just nu står de stilla i skallen på mig!
Hjälp tack! :-)Sv: Tio sista poster...
där du sätter fältnamn till det id fält du harSv:Tio sista poster...
Vilket gör att jag får de 15 senaste posterna visas jag vill ha, men i fel ordning... vill ha den yngsta posten längst ner och den älsta längst upp. Det får jag inte att fungera.Sv: Tio sista poster...
SELECT TOP 15 * From SHOUTBOX where [fältnamn] IN (SELECT TOP 15 [fältnamn] SHOUTBOX ORDER BY POSTDATE DESC)ORDER BY POSTDATE ASC
där du skriver primärnyckelns fältnamn i de två: [fältnamn]Sv:Tio sista poster...
SELECT *
FROM (SELECT TOP 15 *
FROM SHOUTBOX
ORDER BY POSTDATE DESC)
ORDER BY POSTDATE ASC
Sv: Tio sista poster...
lösningen på mitt problem blev till slut:
"SELECT * FROM SHOUTBOX Where ID IN (SELECT TOP 15 ID FROM SHOUTBOX Order by POSTDATE DESC) Order by POSTDATE"
Nu fungerar de fin fint! :-)Sv:Tio sista poster...
"SELECT SHOUTBOX.*" & vbCrLf & _
"FROM SHOUTBOX INNER JOIN" & vbCrLf & _
" (SELECT TOP 15 ID" & vbCrLf & _
" FROM SHOUTBOX" & vbCrLf & _
" ORDER BY POSTDATE DESC) AS Selection ON SHOUTBOX.ID = Selection.ID" & vbCrLf & _
"ORDER BY POSTDATE"
Sv:Tio sista poster...
Sv: Tio sista poster...
Ja jag fick med top15 en extra gång pågrund av slarvigt klipp och klistra...