Hej,asp-ado-unicode-mysql-problem
Jag kan varken föra in eller läsa ut ryska tecken ur min mysql-databas, resultatet blir bara "?".
Svenska tecken är inga som helst problem.
Jag kör asp på iis6/win 2003 server(eng utan service pack) och mysql 5.0 15-nt. Svenska som språkinställing på servern.
Driver MySQL ODBC 3.51.
Då jag ska använda både engelska och ryska så kör jag med utf-8 vilket jag har satt i mysql både som default och på den TEXT-kolumn som ska hantera texter.
Både sidan som postar data/lägger in i db och sidan som bara visar det som finns i db innehåller
<%@CODEPAGE = 65001 %>
<% Session.CodePage = 65001 %>
<% Response.CodePage = 65001%>
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<% if request("apa") <> "" then %>
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver}
etc...
sql = "INSERT INTO Test3 (info) VALUES (N'"&apa&"')"
etc...
<%Else %>
<form action="index.asp" method="post">
Sidan som postar data lägger även in datat i mysql och den visar rätt när man testar med response.write dvs att den skickar och tar emot rätt data(då ser jag ryska tecken).
Felet uppstår när det ska in i databasen.
Jag har testat exakt samma sql (som i conn.Execute(sql)) direkt i databasen med Mysql query browser och då funkar allt utmärk, både att mata in och att ta ut data.
Är det ADO som ställer till det?
Har googlat mkt efter en lösning men kan inte finna någon, bara olösta frågor som liknar min.
Någon som nån ide på vart felet ligger eller work-around.
/johan
ps postar inte all kod då det är vanlig formulärhanterning och det funkar som det ska utan cyrillic/kyrilliska.