Hej, Ser vid första ögonkastet ut som om du saknar ett &-tecken efter subrutinen: Har provat att spara ner prylarna i såväl en variabel som en function och sen skriva ut i mailet. Får inte längre type mismatch men mailet innehåller ingenting...Type mismatch vid anrop av subrutin i JMail
Går det inte att anropa en subrutin vid ett mailskick via JMail?
Koden gör någonting liknande:
En subrutin som hämtar lite recordsets och sätter upp dessa på ett överskådligt sett. Suben skriver jag sen ut på sidan och den ser bra ut.
Längre ner är det då dags att skicka ett mail via JMail. Vid lämpligt ställe anropar jag subrutinen men får då Type Mismatch.
Koden ser ut så här:
<%
Sub subantalArtiklar
Do while not RS.EOF
Response.write "<TR><TD height='25' bgcolor='#FFFFFF'>"
Response.write RS("artArtikelnr")&"</TD>"
Response.write "<TD height='25' bgcolor='#FFFFFF'>"&RS("artName")&"</TD>"
Response.write "<TD height='25' bgcolor='#FFFFFF'>"&RS("lagerStorlek")&"</TD>"
Response.write "<TD height='25' bgcolor='#FFFFFF'> "
pris =RS("artPrice")
pris2 = FormatCurrency(pris,2)
pris2 = Replace(pris2,",00","")
Response.Write pris2
Response.write "</TD><TD height='25' bgcolor='#FFFFFF'>"&RS("kundvagnAntal")&"</TD></TR>"
RS.MoveNext
Loop
END Sub
subantalArtiklar
%>
Mailet:
<%
Set newMail = Server.createObject("JMail.Message")
newMail.Logging = true
newMail.From = "noreply@mail.se"
newMail.AddRecipient epost
newMail.Subject = "Orderbekräftelse"
'newMail.BodyFormat=0
'newMail.MailFormat=0
newMail.AppendHTML "<html><head><title>"Order"</title> " _
&"<link rel='stylesheet' href='http://www.domän.se/text.css' type='text/css'> " _
&"</head><body bgcolor='#FFFFFF' text='#000000' leftmargin='5' topmargin='10'> " _
&"<Table widht='100%' cellpadding='2' cellspacing='1' bgcolor='#FFFFFF'>"_
&"<TR><TD valign='top' bgcolor='#FFFFFF'>" _
&"<Table cellpadding='2' cellspacing='1'>"_
&"<TR><TD><strong>Artikelnr</strong></TD><TD><strong>Namn</strong></TD><TD><strong>Storlek</strong></TD><TD><strong>Antal</strong></TD><TD><strong>Pris</strong></TD></TR> "&subantalArtiklar""_
&"<TR><TD colspan='5'><em>"&strOvrigt&"</em></TD></TR> "_
&"</TABLE><br>"_
&"</td></tr></TABLE>" _
&"</body></html>"
newMail.Send("smtp.mail.se")
newMail.Close
%>
Har provat att tagit bort recordsetsen i subrutinen men får ändå type mismatch... Skulle vara intressant att veta vad som är fel!Sv: Type mismatch vid anrop av subrutin i JMail
"&subantalArtiklar""_
borde vara
"&subantalArtiklar&"_
Fast jag är även osäker på om man kan köra en subrutin mitt i en uppdelad rad sådär.
Jag noterar även att din subrutin skriver ut texten på skärmen. Vad du borde göra är att skapa en funktion som spottar ut texten som en sträng istället. Det är förmodligen därför det inte fungerar.Sv:Type mismatch vid anrop av subrutin i JMail