Jag har ett problem där jag användare chiliUpload komponenten (kör ASP på en UNIX-server). Mellanslag i filnamn brukar vara boven. Du kan använda kommandot server.urlencode och server.urldecode för att få till rätt filnamn. Ett space skall innehålla %20 för att tolkas rätt i IE om jag inte minns fel. Sen har det väl med stora och små bokstäver också som unix reagerar på men Windows inte bryr sig om. Hoppas något av detta hjälper dig att söka vidare. Ok. Det är säkert för att jag sparar ner en sökväg...om jag bara sparar ner filnamnet.filändelse så borde det bli bra oavsett webbläsare/operativssystem.chiliUpload
När jag laddar upp bilder så sparar jag bilderna i en mapp på servern, och sparar ner sökvägen till filen i en MySQL db. Detta funkar jättebra i alla webbläsare i Windows & Mac OS X förutom Internet Explorer (Win) som sparar ner den lokala sökvägen...varför kan man ju undra? När ingen annan webbläsare beter sig så.
Finns det något sätt att komma runt detta?
Här är min uppladdningskod iaf...
<code>
if Request.Querystring("action") = "save" then
Set upload = Server.CreateObject("Chili.Upload.1")
cat = upload.formData("category")
nam = upload.formData("name")
tit = upload.formData("title")
des = upload.formData("desc")
pri = upload.formData("price")
qty = upload.formData("qty")
upload.AllowOverWrite = True
if upload.FileSize = 0 then
shopImg = "img/SHOP_noimage.gif"
else
shopImg = "shop/images/" & upload.SourceFileName
upload.SaveToFile(Server.mapPath("/panik/shop/images/") & "/" & upload.SourceFileName)
end if
set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.CursorLocation = 3
rs.LockType = 3
rs.CursorType = 1
rs.ActiveConnection = dbConn
rs.Open "panik_product"
rs.AddNew
rs("cat_id") = cat
rs("pd_name") = nam
rs("pd_title") = tit
rs("pd_description") = des
rs("pd_date") = date()
rs("pd_last_update") = date()
rs("pd_price") = pri
rs("pd_qty") = qty
rs("pd_image") = shopImg
rs.Update
rs.Close
Set rs = nothing
Response.Redirect("index.asp")
end if
</code>Sv: chiliUpload
Ps. Du skall inte spara sökvägen, spara bara filnamnet. Sen är ju sökvägen den sökväg du har till dit där bilderna laddats upp.Sv:chiliUpload
Får testa lite...tack för tipset.