Jag får ett konstigt felmeddelande med en datumfunktion när scriptet körs vid en viss tid. Felmeddelandet är: Måste du inte ha CDate(dtmStart) i dtmSlut = Left(dtmStart, 13) & ":59:59" också? Nä precis, och dtmSlut har ju inget med felmeddelandet att göra heller. Någon som har en aning om vad det beror på alternativt kan referera till någon tidigare liknande forumtråd? Datum är INTE strängar. Sluta behandla dem som det!!! Hum.. det där var komplicerat för mig =/ Det funkar fin fint.. lade till att dtmStart = CDate(dtmStart) innan värdet senare läggs in i SQL-databasen. Detta är väl nödvändigt?Konstigt fel - inkompatibla typer
Inkompatibla typer "Cdate"
8000A000D
för raden som börjar med "intVeckodag = "
Nedan är koden från min .vbs-fil. Den körs varje timme, men felet uppstår enbart när den körs kl 01:00 dvs. när värdet i variabeln dtmStart skall bli "ÅÅÅÅ-MM-DD 00:00:00"
Kod:
'Plocka fram datum för start
dtmStartKorning = Now()
'Datum för intervall
dtmStart = Left(DateAdd("h", -1, dtmStartKorning), 13) & ":00:00"
dtmSlut = Left(dtmStart, 13) & ":59:59"
intVeckodag = DatePart("w", Cdate(dtmStart), vbMonday)
Jag har läst att liknande fel kan dyka upp då variabelnamnet krockar med något funktionsnamn. Har dock inga funktioner i detta skript. Innan jag satte Cdate() runt dtmStart så fick jag samma felmeddelande fast: Inkompatibla typer: "dtmStart".
Har klurat på detta ett väldans bra tag nu utan att ha kommit fram till något vettigt. Hoppas det finns någon här som är smartare än jag :)
Tack på förhand
/JakobSv: Konstigt fel - inkompatibla typer
EDIT: Såg nu att det inte alls behöver vara ett datum där för att det ska fungera... då har jag tyvärr ingen aning.
/MickeSv:Konstigt fel - inkompatibla typer
Sv: Konstigt fel - inkompatibla typer
dtmStart = Int((dtmStartKorning * 24) - 1) / 24
dtmSlut = dtmStart + #12:59:59 AM#
intVeckodag = DatePart("w", CDate(dtmStart), vbMonday)
Sv:Konstigt fel - inkompatibla typer
Kommer säkert inte förstå mig på hur tusan det där fungerar på ett tag, men förhoppningsvis löser det mitt problem åtminstone :D
Tack!