Jag har ett problem när jag skapar en xmlfil från ASP. Jag får nån konstig encoding på xmlsidan trots att jag skriver: UTF-8 är ett 8-bitars Unicode Transformations Format. UTF-8 är kapabel att representer samtliga universal tecken i Unicode standard, men ändå bakåtkompatibel med ASCII. > Endast en byte behövs för att koda de 128 US-ASCII tecknenan i Unicode området U+0000 till U+007F.Skapa xml med asp.
File.Writeline "<?xml version=""1.0"" encoding=""UTF-8""?>"
Jag har fått höra att utf-8 ska fixa mer eller mindre alla tecken. Men den skriver ut konstigt tecken vid åäö och jag får ett error om det kommer ett &tecken. Jag provade med ISO-8859-15 och då klarar den de svenska tecknen men inte &. Nån som vet hur jag ska få med mig rätt encoding till xmlfilen? Nån sa att när man sparar en xmlfil så ska man spara den som Unicod men det går väl inte när man skapar filen genom asp?Sv: Skapa xml med asp.
Endast en byte behövs för att koda de 128 US-ASCII tecknenan i Unicode området U+0000 till U+007F.Sv:Skapa xml med asp.
Om vi ska vara petiga så räcker det med sju bitar, 8 bitar behöver du inte förrens du kör någon ansi-kodning, t.ex. ISO-8859-1 (nu är jag iofs. för sig fundersam på om iso och ansi är samma sak, men det är den principen)