Hej! Hej, Tjena Micke!Värde från dropdown-meny
Jag håller på att göra ett kontaktformulär i asp, som innehåller en del dropdown-menyer. Detta kontaktformulär ska man också kunna ändra i om man så önskar. Problemet är nu, att när jag kallar på min editeringssida, så visas inte de sparade värdena i dropdown-menyn utan dom värdena som visas är dom som ligger först i menyvalet (hoppas ni förstår...). Min fråga är då om man kan få dom rätta värdena att visas i menyvalen när man går till editeringssidan? Alla mina andra värden (text, tal, datum) visas helt korrekt.
Tyvärr så kan jag inte skicka med någon kod, eftersom jag sitter på jobbet.
Hoppas som sagt att ni förstår vad jag menar.
Mvh,
/PaulSv: Värde från dropdown-meny
Om valen i dropdown-menyerna är statiska så får du för varje menyval kolla om det är det rätta. Om du hämtar menyvalen från en databas så kollar du om det är "rätt" i loopen.
Alltså... Du skickar med ett Id eller något annat till editeringssidan och...
Om det är statiska menyer kollar för varje val
<code>
<select name="Test">
<option value="MenyVal1" <% If Request.QueryString("Id") = "1" Then Response.Write("selected") %>></option>
<option value="MenyVal2" <% If Request.QueryString("Id") = "2" Then Response.Write("selected") %>></option>
<option value="MenyVal3" <% If Request.QueryString("Id") = "3" Then Response.Write("selected") %>></option>
</select>
</code>
Eller kollar när du loopar ut menyvalen
<code>
<select name="Test">
<%
Do Until RecSet.EOF
If(RecSet("MenyId") = Request.QueryString("Id") Then
%>
<option value="<% =RecSet("MenyNamn") %>" selected></option>
<%
Else
%>
<option value="<% =RecSet("MenyNamn") %>"></option>
<%
End If
RecSet.MoveNext
Loop
%>
</select>
</code>
Om jag nu förstod dig rätt...
/MickeSv:Värde från dropdown-meny
Jo, det ser ut som du har förstått det rätt ;) Ska testa och skriva in som du föreslår när jag kommer hem ikväll.
/Paul