Jag har funderat hur jag ska lösa det här, men kommer ingenstans. Det jag vill ha hjälp med är alltså hur jag ska designa databasen, själva programmeringen löser jag nog till slut. Till att börja med bör du nog läsa på PUL(personuppgifts lagen) då man ej få spara sådan information hur som hälst. Eftersom jag endast sparar namn på personer - det finns ett otal Björn Jansson - så behöver jag inte läsa något mer i PUL. Men det var smart tänkt... Tre tabeller:Hur skulle ni lösa det här?
Jag ska skapa en sida med närvarostatistik för våra fotbollsträningar. Efter varje träning ska man lägga till den aktuella träningen med datum, plats, typ av träning, regn och temperatur. Sedan ska man berätta vilka spelare som har varit där.
På själva sidan, som presenteras utåt, ska man få statistiken presenterad på olika sätt; man ska kunna se att "Aha, Björn Jansson håller sig hemma när det regnar" osv osv.
Det är just hur jag ska göra tabellerna med träningar och spelare (hade tänkt två tabeller) och sen få dem att funka ihop. Några förslag?
All hjälp mottages tacksamt - säg till om jag ska förklara utförligare.
MVH BjörnSv: Hur skulle ni lösa det här?
Sv:Hur skulle ni lösa det här?
Sv: Hur skulle ni lösa det här?
Spelare:
SpelareID, förnamn, efternamn . .. plus en massa andra fält du vill ha
Träningar
TrainID
traindate (datum)
weather
övr info
Atendence (kanske inte stavas så, men engelska för närvaro)
AID
TrainID
SpelareID
Efter varja träning när du skapat en ny post för just det träningspasset så skall du fylla i närvaro.
Lista alla spelare och använd checkboxar för de som var med.
Sen efter det kan du visa träningstillfället publikt och hämta ut de spelare som var med under info om träningen.
Du får använda dig av INNER JOIN för att länka ihop de tre tabellerna.