Hej Öppna en connoction till var och en av databaserna eller använd IN satsen oi sql frågan om du vill göra joins eller dylikt. Kan du ge ex. på hur det skulle kunna se ut? Nej jag skall inte föreslå att använda EN databas men varför har du två databaser frågar jag istället? Svaret är att jag i den ena har data som samlas in via webbsidan och i den andra sådant som jag själv mfl lägger in och jag kan inte riktigt ha databasen 'fast' på webben hela tiden.Databaskoppling mellan två databaser
Jag har ett par databaser (Access) på ett webbhotell.
När jag på en webbsida i ASP vill visa innehållet från två olika tabeller i de olika databaserna undrar jag hur man kan göra detta.
Alltså i den ena tabellen finns information relaterad till den andra tabellen i den andra databasen, och nu skulle jag vilja 'samköra' uppgifterna och visa dem på en gemensam sida.
Något tips hur jag skall göra?
Snälla, föreslå inte att jag bara skall använda en enda databas, det vet jag ju redan att det löser problemet... ;-)
Mvh
/ PerSv: Databaskoppling mellan två databaser
Sv:Databaskoppling mellan två databaser
Just nu har jag ju uppgifter från båda tabellerna på samma sida, men det gör jag genom två olika RS som gör urval på ett ID-nummer som är gemensamt i båda databasernas tabeller.
Men då kan jag bara visa relaterade data på olika ställen på sidan.
Jag vill som du kanske förstår få ihop det till ex. en tabell där värdena slås ihop på en och samma rad.
/ PerSv: Databaskoppling mellan två databaser
Sv:Databaskoppling mellan två databaser
Sen eftersom det som är inmatat 'hör ihop' vill jag kunna visa det på samma webbsida vid vissa tillfällen. Framför allt blir det svårt om jag skall visa det i en tabell på en och samma rad... Annars går det ju enkelt att visa det på olika platser på sidan, det är ju lätt.
/ Per