Hej Menar du att du har ID-nummer i option-värdena och vlil hämta "rubrik" eller motsvarande ut databasen? Stämmer bra det. först får du bygga upp en WHERE sats ur querystringen för att lägga in i SQLen OK, så här är det. det skall en enkel funktion fixa. Jo, jag förstår principen, men därifrån är det långt till fungerande kod. Ibland. ;-( Inget att tacka förHur visar man vad som valts i en listruta med flervalsalternativ?
Jag har nu fått till en söksida i ASP där man kan välja ett flertal val ur en listruta (<select name="valflera" multiple>) och på sidan med sökresultatet fungerar det bra antingen man väljer ett alternativ i rutan eller om man väljer flera.
SQL-satsen ser ut ungefär så här på sidan med sökresultatet:
"SELECT * FROM poster WHERE typ_id IN( " + & valflera & + ") ORDER BY id_poster DESC"
Men hur gör jag om jag på resultatsidan vill visa vad man gjorde för val på söksidan?
/ Per
Förtydligande: Jag vet ju hur man skriver ut värdena - <%= Request.QueryString("valflera")%> - men jag är ju intresserad av klartexten av det man valt... hänger ni med?Sv: Hur visar man vad som valts i en listruta?
Sv:Hur visar man vad som valts i en listruta?
Jag kan ju visserligen söka på rubriken direkt istället, men du verkar förstå hur jag vill göra.
/ PerSv: Hur visar man vad som valts i en listruta med flervalsalternativ?
<%
"SELECT rubrik FROM poster WHERE typ_id IN( " + & valflera & + ") ORDER BY id_poster DESC"
%>
???
Du säger inte vart du får rubriken ifrån?
Är Söksidan samma som Resultatsidan?
Hur vill du visa upp "rubrikerna"?
Finns den i databas eller bara som text i OPTIONen?
Om det senare kan du lägga "rubrikerna" i en array och sedan loopa genom "valflera" för att skriva ut rubrikerna.
Mer kan jag inte göra utan mer kod från dig.Sv:Hur visar man vad som valts i en listruta med flervalsalternativ?
Det jag visar i rutan är från en tabell med två fält, id_typ och typ_klartext.
Värdena hämtas från id_typ och det som visas är typ_klartext.
(Frågan som jag hämtar sökresultatet ur innehåller fältet typ_id och där kan jag ju lägga till även klartext-fältet om det underlättar.)
Men när man valt det man vill kan man ju skriva ut det som blev valt på den andra resultatsidan (inte samma) och då visas ju ID-numrena, inte klartexten. Det skulle jag vilja att man fick se istället.
Jag vill visa de val man gjort i klarext, ex. bara Val1, Val2, osv eller ev. med en radvrytning emellan.
Hoppas det blev lite tydligare.
Kolla först hur många val som gjorts och ev gör valen till array (om man valt med än 1)
<code>
'här är funktionen som måste editeras
sub function getKlartext(valID)
if IsNumreric(valID) = false then exit sub
RSklartext = conn.execute("select typ_klartext from tabell where typ_Id ="&valID)
if RSklartext.EOF OR RSklartext.BOF then
RSklartext.Close
exit sub
else
response.write RSklartext(0)
RSklartext.close
end if
end sub
<code>
Funktionen kan innehålla fel, men så är tänket iaf
Gör en loop som hämtar "klartext" från databasen
fattar du hur du skall göra?Sv:Hur visar man vad som valts i en listruta med flervalsalternativ?
Jag skall testa lite själv nu, men du får gärna visa mer exakt hur man skriver.
Jag löste det!
Kanske inte den snyggaste lösningen någonsin men den fungerar. Och den gick i din anda!
Jag gjorde helt enkelt ett nytt RS där jag söker i stödtabellen (den man visar i listrutan "valflera") efter det man valde där och sen loopar jag ut de poster man får till svar och visar 'klartexten' på så sätt.
Tack för tipset!
Det är därför Pellesoft finns ;)