Jag håller på att bygga en webmail baserad på Jmail. Jag har upptäckt att mailservern vi använder inte markerar nedladdade meddelanden som "nedladdade" vilket innebär att om jag inte raderar dem från mailservern när jag laddat ned dem så kommer min webmail att ladda ner samma meddelanden om och om igen.En webmail-fråga (UID)
För att undvika detta kan man spara mailserverns unika ID-nummer på varje meddelande och jämföra de sparade UID:na med UID på meddelandet som ligger på mailservern. Om man redan har sparat meddelandets UID så laddar man inte hem det. Problemet som jag ser framför mig då är att när webmailen varit igång ett tag så kommer databasen att ha en tabell med tusentals UID-nummer, kanske miljoner beroende på hur populär min site blir. Det lär ju bli fasligt tungt att söka genom alla dessa nummer för varje meddelande man ska ladda hem.
Jag tänkte då att det måste finnas ett vettigare sätt. Kanske kunde det räcka med att spara det högsta värdet, dvs att UID på nya meddelanden skulle alltid vara högre än på gamla meddelanden. Detta visade sig dock inte vara korrekt, så nu är jag tillbaka på att spara alla UID.
Min fråga är alltså: finns det något vettigare sätt än att spara varenda UID?