Hur ska man fixa en "teckenräknare" i en textarea (alltså en sån som räknar ner hur många tecken man skriver i den, samt hur man begränsar mängden till exempelvis 500)?? Hej Tack så mycket, det funkade perfekt!! Om du inte vill ha en textruta, utan något som bara ser ut som vanlig text, skulle jag föreslå att du göra en CSS-class som ger rutan samma kantfärg som sidan i övrigt har, då syns ju den inte... Tack, vissa svar fick jag korrekt, men gällande 500 kvar i rutan blev inte rätt.... OK, jag missförstod nog dig där.Teckenräknare i textarea
Tack!Sv: Teckenräknare i textarea
Prova detta. Kanske är det ungefär så här du vill ha det?
<code>
<SCRIPT Language = "JavaScript">
<!--
function doleft2() {
document.form.text.value = "";
}
function docheck() {
char = eval(document.form.text.value.length)
var dif = eval(char - 125)
var value = document.form.text.value.substr(0,char-dif);
document.form.text.value = value;
var left = "0"
}
function doleft() {
total = eval("125")
char = eval(document.form.text.value.length)
left = eval(total - char)
if (left <= "-1")
{
var dif = eval(char - 125)
var value = document.form.text.value.substr(0,char-dif);
document.form.text.value = value;
var left = "0"
}
document.form.left.value = left
}
document.write("<body OnLoad=\"doleft2()\">")
-->
</SCRIPT>
<FORM NAME="form" onsubmit="docheck();alert('This javascript will not send. It is just a sample.')">
<TEXTAREA onclick="docheck()" onkeyup="javascript:doleft();" id="text" name="text" Rows="6" Cols="24"></TEXTAREA></TEXTAREA><BR><BR>
Tecken kvar: <INPUT Type="Text" Name="left" value="125" Size="3" readonly id="left"></INPUT>
<BR><BR><INPUT Type="submit" Name="" Value="Send!"></INPUT>
  <input type="reset" value="Clear"><BR><BR>
</FORM>
</code>
/ PerSv:Teckenräknare i textarea
Nu, hur gör jag om jag inte vill ha en textruta som visar kvarstående tecken, utan vanlig text?? Plus, går det att få "x/500", alltså att man ser hur många tecken det är kvar av 500??
Dessutom, om det är flera textareor som "behöver" en räknare i samma form, måste jag skriva tre funktioner för varje textarea??
Tack!!Sv: Teckenräknare i textarea
Hur många tecken det är kvar kan du ju justera genom att byta ut antalet 125 i mitt exempel till ex. 500, eller något annat tal.
Om du skall ha det att fungera på fler textareor får du prova dig fram. Prova att kopiera koden och döp om namnet på funktionen så borde det väl gå, men jag har inte provat.
Lycka till!
/ PerSv:Teckenräknare i textarea
Jag vill alltså att "x" i "x/500" ska korrigeras allteftersom man skriver i rutan (att det står 500 i rutan fixade jag redan med en gång...) X ska alltså räknas ner och "/500" ska stå kvar som en konstant..
Tack!!
//Susanne HKSv: Teckenräknare i textarea
Det lättaste är väl då att efter rutan (eller den osynliga rutan) skriva "/500" så får man väl samma effekt?
/ Per