Hej, Om variabeln är av typen datum kommer strängen se ut så här: Ett tips som alltid underlättar när man sitter och har problem med SQL-satser är att testa och skriva ut SQL-satsen i text. Testa att ändra datatypen i databasen till en sträng. En annan variant kan vara att använda Year(Datum),Month(Datum) och Day(Datum). Stefan, Jag ser inga fördelar med att lagra ett datum som stränga. Jag ser däremot att detta istället ger upphov till flera problem.Problem med Datum och Nummer i Databasen.
Jag håller på med ett planbokningssystem för min fotbollsklubb. Ovan är första delen i en funktion som ska förhindra dubbelbokningar. Jag tänkte redan i hämtningen av datan sortera bort de bokningar som inte infaller på samma datum eller samma fotbollsplan.
Alltså tänkte jag använda följande SQL-sats:
<code>SQL = " SELECT * FROM bokningsdata WHERE Datum = " & datum & " AND Plan = " & tplan & " ORDER BY ID "</code>
I databasen är Datum av typen Short Date och Plan av typen Number. Jag anropar det här med en funktion, och variablen "datum" kommer från CDate("2006-02-10") och "tplan" = 1.
Tyvärr så hittar den aldrig några inlagda bokningar, när jag använder WHERE-argumentet. Någon som har tips eller idéer? Om jag varit oklar i min beskrivning så ska jag gärna försöka förklara närmare!
Tacksamt.Sv: Problem med Datum och Nummer i Databasen.
Datum = 2006-02-10
Det ser ju rätt ut, eller?
Men vad är tecknet för subtraktion?
Så det står:
Datum = 2006 - 2 - 10 = 1994
I Access är datum ett decimal tal där heltalet motsvarar dagar sedan: 1899-12-30
Så vad du frågar är efter poster som har datum 1905-06-16
Datum avgränsare i access är #2006-02-10#.
Sök på funktionen SQLText(), SQLDate() och SQLNumber() i forumet. Dessa hjälper dig formatera värden till SQL frågor.
Sv: Problem med Datum och Nummer i Databasen.
Om allt ser rätt ut, prova klippa och klistra in den i Access och test-kör den. Titta på vilka eventuella felmeddelanden som dyker upp.
Om inte detta hjälper testa att generera SQL-satsen i Access och jämför med den du själv skapat.Sv: Problem med Datum och Nummer i Databasen.
StefanSv:Problem med Datum och Nummer i Databasen.