Finns det någon färdig funktion för att plocka ut filens typ innan man laddar upp filen. Du borde nog titta på InStrRev, leta efter första punkten från höger och sen plocka ut det värdet och sen döpa om filen och lägga på värdet från InStrRev. hur gör man detta innan man laddar upp filen eller måste man ladda upp den i en mapp och sedan döpa om den och sedan flytta den eller hur ska man gå till väga? läs manualen för asp-upload så finns det säkert en klar funktion för det. Har läst igenom den och lyckas inte hitta något om det. Du har inte skrivit med någon kod, men för att få ut filändelsen använder man .Ext Hej,File Extension i AspUpload
Det är så att jag använder AspUpload och vill ändra filens namn men inte typ.
Då användarna laddar upp en fil så ska filens namn bli deras ID men filens typ ska vara den samma.
Någon som vet om detta går att göra eller om man måste fixa någon typ av funktion som tar ut filens typ innan man går vidare till uppladdning?Sv: File Extension i AspUpload
Sv:File Extension i AspUpload
Sv: File Extension i AspUpload
Sv:File Extension i AspUpload
och vad jag har förstått så lägger man inte in filens namn i upload fältet utan man lägger endast in vart den ska laddas upp och så löser den allt själv.
Men därför undrar jag om någon vet hur man ska göra.
Om man ska måsta krångla till det och ladda upp filen i en temp mapp och sedan döpa om och flytta den till rätta mappen men som sakt det är ju en massa jobb bakom det och därför undrar jag om någon vet något lättare sätt.Sv: File Extension i AspUpload
<code>
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
Upload.Save
Set File = Upload.Files("FILE1")
filandelse=File.Ext
filnamn=File.Filename
nyttfilnamn="vadsomhelst"
File.SaveAs ("D:\filer\"&nyttfilnamn & "." & filandelse)
</code>
Beroende på vilken version av ASPupload du kör så kan koden skilja sig något.
ALLT jag skrivit här hittar man i manualen.
http://www.aspupload.com/objectreference.html
Reference är bra att använda.Sv: File Extension i AspUpload
I exemplet ovan så laddas bilden först upp till minnet och döps sen om och sparas på servern.
Enligt AspUpload manualen så ska man alltid använda SetMaxSize när man laddar upp till minnet.
"The main disadvantage of memory uploads is that it cannot be used with large files as it is very memory-intensive. You should always use SetMaxSize with memory uploads to limit the size of the memory imprints of files."
Exemplet ovan bör därför se ut så här, om jag inte har missuppfattat manualen.
<code>
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
Upload.SetMaxSize 100000, True
Upload.Save
Set File = Upload.Files("FILE1")
filandelse=File.Ext
filnamn=File.Filename
nyttfilnamn="vadsomhelst"
File.SaveAs ("D:\filer\"&nyttfilnamn & "." & filandelse)
</code>