Förlåt för den kanske missvisande rubriken. Vet egetligen inte riktigt vad jag letar efter. Lite rörigt, men du har tre tabeller, [anmalan], [grupper] och [platser] ?? Jo, jag vet hur det ska gå till men jag får inte riktigt ihop sql satsen . Förstår inte riktigt hur jag ska lyckas få med alla värde jag behöver. Fixat, gjorde det med Update samt definerade det med en str.Minska olika fält
Jag håller på och gör ett anmälningsskript åt min idrottsförening. Det är så att det finns olika grupper att anmäla sig och det är tänkt att det här ska förenkla anmälningproceduren. Kruxet är att det bara finns ett visst antal platser och när de inte finns fler pltser i en viss grupp ska det inte gå att anmäla sig till denna.
Börjar med att förklara hur problemet ser ut
Anmälningsidan:
Här skriver man in namn, medlemsnr samt väljer vilken grupp man vill gå i i en dropdown meny.
Detta läggs in i en accessdatabas i tabellen anmalan. (Här kommer också antalet platsersom finns kvar i de olika grupperna visas)
Visa anmälningar:
Här hämtas informationen från tabellen anmalan, dessa poster kan även raderas en och en.
Så långt inga problem, bland de vanligaste man gör.
Ändra sidan
Här listas alla grupper samt hur många platser som finns kvar i varje grupp
och det går även att ändra dessa "värden".
Detta sparas i samma access databas men i tabellen platser.
Detta är inte heller några problem.
Nu till problemet:
Hur gör jag för att minska ett specifiskt fält i grupper beroende på vilken grupp man väljer i dropdownmenyn?
Jag har inte gjort något liknande förut, och eftersom det rör sig om att det är olika fält som ska "minskas" så har jag inte ens en aning om vad jag ska söka på. Plussa på ett fält är ju en annan sak...
Tack för hjälpen på förhandSv: Minska olika fält
Lägg alla tillgängliga platser i tabellen platser och sen anropar du den varje gång du ska lista upp
grupperna, ta emot anmälningar o.s.v, sen är det ju bara att ta och addera och subtrahera varje gång någon anmäls/tas bort. Detta görs väl smidigast genom att plocka ut värdet och sen addera/subtrahera för att slutligen knuffa tillbaks det in i Accessen igen om jag inte minns fel.Sv:Minska olika fält
Just nu så lagras man, medlnr samt gruppnamnet i anmalningar (gruppnanmnet kommer från dropdown meny där value=med gruppnamnet.
I platser finns ett 30-tal grupper i varsin kolumn.Sv: Minska olika fält
strgrupp = Request. Form("grupp")
Sa