Har problem med formateringen av datum, använder en MYSQL databas med attributet Datetime. Detta vill jag formatera så att "2006-03-02 15:34:12" blir "idag klockan 15:34". ytterliggare exempel "2005-12-04 14:23:45" blir "4 Dec 14:35". Så här t ex: Jag får tyvärr felet "Invalid use of Null: 'CDate'" när jag kör detta script.Verkar som den inte gillar att köra cDate på den sträng jag har lagrad i databasen. Kan det bero på dess utseende? tycker inte den borde det. När jag ändrar min sträng och sätter den till now() så funkar det. Tacksam för hjälp. ...hmmm... märkligt... Det den påstår är ju att variabeln tid innehåller NULL... formaterar jag bort raden Cdate får jag fel på nästa rad där nästa funktion körs.... men det löste sig nu i efterhand. Den reagerade på en en post som var Nulltydligen, och då gick inte funktionen att köra överhuvudtaget. Tackar så hemskt mycket för hjälpen.Formatering av datum
Hade varit kanon om jag kunde få hjälp med detta, har försökt i oändlighet men det blir bara pannkaka av det hela:)Sv: Formatering av datum
<code>
Function myTime(tid)
' Gör om tid till Datumformat
tid = cDate(tid)
' Kolla om "tid" är idag... (Kort datumformat: tid<=>Now)
If FormatDateTime(tid,2) = FormatDateTime(Now(),2) Then
myTime = "Idag klockan "
Else
myTime = Day(tid) & " " & MonthName(Month(tid),True) & " "
End If
' Lägg till timmar:minuter (Kort 24h tidsformat)
myTime = myTime & FormatDateTime(tid,4)
End Function
</code>
Har skrivit det "ur huvudet" utan att testa... men det borde funka... ;)Sv:Formatering av datum
Sv: Formatering av datum
Tycker att din datumsträng(yyyy-mm-dd hh:mm:ss) ser helt ok ut... vad händer om du kommenterar bort raden?Sv:Formatering av datum