Jag testade mitt bokningssystem på en domän. Då fungerade allt. Nu får jag error: kan vara att hotellet inte accepterar virtuella sökvägar. Så är det med ett av mina webbhotell i varje fall. Jag har fått svar från Webbhotellet och de har testat ASPUpload i de mappar jag har problem med så det ska fungera. Jag ska testa igen och se...Det måste vara jag som skriver sökvägen fel då. Om det inte fungerar kanske inte parentpath (../) inte är tillåtet? response.end Jobbar man mer professionellt kanske man inte behöver jobba så mycket med felsökning som en gla' amatör. ;) Just därför jag postade här. Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Sen flyttade jag allting till en annan domän och nu är det problem med alla sökvägar.
Jag har försökt göra sökvägarna virtuella men det fungerar inte så bra.
Struktur från root
Domän.se/public_html/Bokning/
I katalogen Bokning ligger det så här:
huvudmapp:Bokning
undermapp:admin
undermapp:objects
undermapp:controls
Databasen ligger under:
Domän.se/
Min connection till databasen har jag lagt i en egen fil som jag infogar och den fungerar rätt bra.
DBpath = Server.MapPath("../../../databas.mdb")
Sedan använder jag Persit Upload komponenten för ASP.
Här blir det problem med sökvägen:
Jag har en fil med sökvägen till mappen där jag vill uploada filer
thepath = Server.Mappath("../objects/")
Båda filerna med connection till DB och sökvägen till Uploadmapp ligger i controls-mappen
I admin/
ligger de filer som skapar ny bokning etc.
När jag skapar ny bokning och ska ladda upp en ny fil får jag följande fel:
"....\Domän.se\public_html\Bokning\objects
Persits.Upload.1 error '800a0005'
The system cannot find the file specified. "
Vad jag gissar då är att "object"-mappen måste ha ett slash dvs såhär
....\Domän.se\public_html\Bokning\objectshur lägger jag till det till:
thepath = Server.Mappath("../objects/")
/Sofia
Sv: Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Persits.Upload.1 error '800a0005'
The system cannot find the file specified.
/Bokning/admin/upload_new.asp, line 9
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
Upload.SetMaxSize 5117808, False
Set File = Upload.Files("File")
rad 9: Upload.Save thepath
Varför fungerar sökvägen inte?
Det ska vara skrivrättigheter till mappen objects för den ligger under public_htmlSv:Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Testa med att använda fysisk sökväg.
Tips är att lägga en bassökväg i en variabel i en include-fil som du använder dig av på de sidor du behöver
i includefilen:
basepath="d:\mapp\kundnamn\www\"
och sedan om du skall använda uploadfunktionen (eller liknande)
Upload.Save basepath & nyttfilnamnSv: Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Återkommer...Sv:Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Vet du att thepath hamnar på rätt ställe, kolla genom att bara skriva variabeln på sidan för att kolla så att den innehåller vad du tror den innehåller ;) dvs skriva ut den innan själva uppladdningen med något i stil med:
<code>
response.write thepath
response.end
</code>
så att den stannar efter att ha skrivit ut variabeln och du slipper felmeddelandet igen. Sv: Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Hade jag inte en aning om, och ändå har jag utvecklat i 4 år snart (professionellt)
Kul att lära sig ngt nytt :)Sv:Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
Sv: Saknar slash till sökväg (mappath) för Uploadmapp åt Persit.Upload
JAG skall inte behöva felsöka, det låter jag er göra ;)