Någon som vet eller har bra scrtipt/rutin man kan använda om man vill lägga till/radera/ändra saker i en databas på ett enkelt sätt??? finns en motsvarande funktion som fungerar som phpmyadmin, som jag inte kommer ihåg vad den heter i nuläget.Färdiga script för databashantering i ASP
Jag har själv försökt skapa en generell rutin för just dettaa.
Varje input-fält i formuläret (FORM) på HTML-sidan har namnet för det fält som motsvarar dess värde i databasen. I formuläret kan man även skicka med diverse andra info tex om data skall läggas till eller raderas osv osv...
På nästa sida görs en loop igneom Querystring/request-formen och ändringar görs i databasen beroende på om Input-namnet finns som fältnamn i databasen eller ej.. De macthas alltså via unika namn.
Om Det fattas ett ID-fält i querystring/formen så antar man att data skall läggas till, annars uppdatera..
Nåja, rätt svårt att förklara i ord..
Detta fungerar förvisso, men jag tycker att nån därute måste sitta på ett bättre script/funktion för detta, eftersom jag själv är rätt grön på ASP.
Jag använder Access och kör med JET-drivisarna Sv: Färdiga script för databashantering i ASP
Den är rätt så seg men fungerar.
efter lite efterforskning så har jag den på datorn.
maila mig om du vill ha den