Jag har gjort ett bokningssystem för stugor. Om jag vore du, vilket jag inte är =) Jag brukar resonera så här: En sak som jag direkt undrade över är exakt hur många stugor som finns i bokningssystemet, även hur många olika stugtyper det finns? Det har ju rätt stor betydelse, så man vet vad som krävs för att få en bra överblick. Systemet är i pågående utveckling.och ska vara klart nästa vecka..helst. Det är klart med allt annat i systemet det är bara hur man ser bokningarna och begränsar att bokaren (administratören/besökaren) inte kan boka vissa dagar då stugor är redan bokade. finns ett object asp:calendar som du kan använda till att koppla mot databasHur ska man se och göra bokningar enklast möjligast?
Bokningssystemet har ett Admin och en sida för besökare där besökare bokar stugor.
Det finns Stugtyper och stugor. Varje stugtyp har ett antal stugor under sig (inte så många 2-3 st).
Stugtyp1
stuga1
stuga2
Stugtyp2
stuga3
stuga4
Administratören i Admin ska kunna se alla sina bokningar och kunna boka en stuga 1 dag eller mellan två datum.
Hur ska jag bäst göra hur Administratören ser bokningarna? Ska han få en kalender med alla bokningarna utskrivna och därifrån kunna välja var han vill boka? Detta blir väl problem då det finns stugor som är bokade mellan två datum och det är svårt att sätta ut det i kalendern (det blir nog en väldigt stor kalender med många poster för vissa dagar).
Jag vill lösa detta på det enklaste sättet.
Administratören ska alltså kunna se vilken stuga som är bokad ett viss datum / mellan vissa datum samt vilka tider (utcheckning datum1 kl 12:00 gör att en annan stugbokare kan checka in kl. 14:00 samma dag). Administratören ska kunna boka datum som ej är upptagna (han ska kunna boka per dag eller mellan två datum).
Jag snurrar till det och hoppas någon vill hjälpa mig =) Så snabbt det går.Sv: Hur ska man se och göra bokningar enklast möjligast?
Så skulle jag välja att visa administratören två olika vyer beroende på vad denne begär. Från start säg datagrid med alla stugor markera de stugor i gridden som på något sätt har en bokning sen kan man ju klicka sig in på stugan för att se vilka bokningar som finns på den. Alt så skulle jag som du säger visa en kalender med alla bokningar i, kan ju som sagt bli en ganska lång kalender men det räcker ju att skriva ut stugans namn så får admininstratören klicka sig vidare för att se bokningarna för stugan, dvs samma vy som han får av datagriden. Det blir ju samma sak som ska visas men det är en smaksak på vilket sätt man vill se det.
//SaraSv: Hur ska man se och göra bokningar enklast möjligast?
1. Man kan fråga de som skall använda systemet hur de vill ha det.
2. Eller så gör man som man själv skulle vilja ha det.
3. Om man vill kan man också ge administratörerna flera val, att antingen göra si eller så.
Men jag har också en fråga till dig.
Är systemet du pratar om klart? Finns det?
Det du skriver låter lite som om du har gjort gränssnittet för de som skall boka stugorna och undrar nu hur det kan se ut för administratörerna. Stämmer det?
Om systemet inte är klart har du ju nu tillfälle att tänka igenom allt och tänka i båda stegen, dels hur det skall vara för användaren och dels för administratörerna. Är det så får jag återkomma med tips på hur jag skulle ha gjort.
/ PerSv: Hur ska man se och göra bokningar enklast möjligast?
En annan sak som berör de sidor som besökaren bokar från. Det är att om du har bokningarna i flera steg (sidor), vilket kan vara bra om det är mycket information och för att ge besökaren lite struktur i bokningen, så tänk på att hitta en lösning så att inte två olika besökare kan gå in och påbörja en bokning på samma stuga. Detta kan du enkelt lösa genom att använda tex. Application()...
// StefanSv:Hur ska man se och göra bokningar enklast möjligast?
Jag tänker just nu bara ge administratören en möjlighet och det är att se bokningarna per år/månad och klickar man på en bokning den månaden så ser han bokningen per veckor och därefter per dag.
Det är väl kanske inte den mest effektivare lösning - men som sagt det gör det lättare (?) för mina steg att stapla upp vad jag måste göra kodmässigt.
Jag vet inte hur man gör den bästa ASP kalendern för detta så jag börjar utan kalendern. Finns det nåt ASP script med kalender?
/mvh SofiaSv: Hur ska man se och göra bokningar enklast möjligast?
Mvh Sara