Nu har jag hamnat i en liten knipa!! Hej Susanne, Vet inte om jag kan det här med array riktigt... Något förslag på hur jag kan göra? :/ Så här kan man göra ocksåKontinuerlig nummerföljd på bilder och Bildnr i tabell?
Jag sparar hem bilder från en sida och sparar dem manuellt.. Jag ger dem namnen "Bild1, Bild2... Bild119" osv... För varje bildnr (1, 2... 119) så har jag mer information om bilderna som ligger i en databas. På förstasidan så har jag sen slumpmässigt utvalda bilder som visas i ett litet hörn. För att hämta bildnumren så har jag en Count-"funktion" i en SQL-sats för att räkna antalet bilder som ligger där, och sedan väljer sidan ut slumpmässiga bilder baserat på hur många bilder som finns i tabellen. Koden ser ut ungefär så här:
<code>
SQL = "SELECT Count(*) AS Antal FROM Bilder"
set rs = con.Execute(SQL)
Randomize
i = Int(Rnd * rs("Antal") + 1)
sImage = "Bild" & i & ".jpg"
</code>
MEN! Nu har sidan jag "sparar ner" bilderna ifrån tagit bort bild nr 1!! Problemet har ni kanske redan förstått, men jag ska förklara...
Om jag tar bort bild nr 1, och har en slumpmässigt utvald bild baserat på antalet bilder i tabellen så försvinner sista bilden! Jag hade 120 bilder, var och en namngiven Bild1 till Bild120 (vilket ger antalet 120 när man använder Count i en SQL-sats). Om jag raderar all info till Bild nr 1 så räknar SQL-satsen bilderna och kommer bara fram till 119 (kom ihåg att sista bilden heter Bild120).
Hur ska jag lättast göra för att dels spara hem bilderna och ge dem rimliga bildnr, samt hur ska jag ta fram slumpmässiga bildnr om inte alla finns (speciellt de första siffrorna)????
Hoppas ni förstår mitt problem, vill hemskt gärna ha tips om hur jag kan göra!!! (Måste jag t ex göra ALLTING manuellt??? Kan ju tillägga att fältet som innehåller alla bildnr är "Tal".)
Tack!!
//Susanne HKSv: Kontinuerlig nummerföljd på bilder och Bildnr i tabell?
Jag skulle nog läsa in alla id:n på bilderna, dvs det id varje post har, 1,3,5,8,9,10....119 osv. Sen kör jag en randomizer och hämtar nr 32 från arrayen, som i sin tur pekar på bildnummer och väljer just den bilden att visa. På så sätt spelar det ingen roll vad som förändras i databasen, om du tar bort eller lägger till poster. Däremot om personen inte laddar om sidan så arrayen läses upp och du samtidigt tar bort bilder blir det ju iofs fel då med. Frågan är väl därför hur hög precision du tänkt dig ha.Sv:Kontinuerlig nummerföljd på bilder och Bildnr i tabell?
//Susanne HKSv: Kontinuerlig nummerföljd på bilder och Bildnr i tabell?
SELECT TOP 1 *
FROM
(
SELECT TOP 5 *
FROM Bilder
ORDER BY Nr
) T
ORDER BY Nr DESC
5:an i "TOP 5" kan du ta fram som ett slumptal.
Tag reda på antalet poster med SELECT COUNT(*)
Sen kan du skapa ett slumptal baserat på det.
I ASP
<code>
<%
Function RandomNumber(intHighestNumber)
Randomize
RandomNumber = Int(Rnd * intHighestNumber) + 1
End Function
Response.Write(RandomNumber(6))
%>
</code>