Hejsan! Att arbeta med datum i gamla asp är lite klurigt ibland. För att säkerställa så inte äpplen blir päron kan du skriva cdate(datum1) <=> cdate(datum2) , det gör att det blir schysta datum. Att den första i månaden blev aktiv åtgärdades med hjälp av din kodrad. Mitt problem med fetstil gäller dock fortfarande. Så om någon kunde förklara mer ingående hur jag ska göra så vore jag hemskt tacksam! Kalender i ASP från Tips / tricks - Modifiera
Skulle behöva lite assistans med modifiering av koden i [Kalender i ASP] . Jag har fått igång kalendern, och den hämtar mina möten från en databas. Det jag dock skulle vilja ha, är att den gråmarkerar datum som redan har passerat, och gör så att de inte längre är länkade.
Slängde på denna kodrad: If arbDatum < Date Then Response.Write("<Font color=#CCCCCC>" & "</a>")
Och fick då ett resultat som nästan blev som jag önskade. Den gråmarkerar nu tidigare datum och tar bort länkningen. Mitt problem är dock att den ALLTID lämnar kvar den förste i varje månad som "aktiv". Väljer jag att ändra till "If arbDatum > Date" så gråmarkerar den den förste (om datumet har varit). Den gråmarkerar ju dessutom alla andra datum, förutom dagens datum, vilket inte är det jag vill uppnå.
Om någon även kunde svara på hur jag får en fetstil på datum som har en existerande post i databasen så vore även detta önskvärt!
Är det någon som kan svara på vad jag gör fel?
Mvh
Christoffer
Sv: Kalender i ASP från Tips / tricks - Modifiera
När det gäller fetstilt får du läsa upp alla posterna som finns inom den månaden, sen loopa dessa samtidigt och kolla om någon post finns, och därigenom markera dessa feta.
Enklast är att ha en query som du alltid hämtar, dvs den aktuella månaden. Det enda du behöver returnera är dagens datum. Sen när du loopar igenom dessa 31 (ca) dagar, så kollar du mot detta om den dagen finns med i listan eller inte. Hoppas du hängde med där..
Det finns för övrigt en artikel som handlar om rs.GetRows() som läser in alla poster i en array - det är smidigt att använda vid liknande fall som dessa.Sv:Kalender i ASP från Tips / tricks - Modifiera