Hey! En dum fråga, men varför kör du på det viset? Ärligt talat vet jag inte riktigt varför databasen ser ut så... Antagligen för att krångla till det. Jag vet att det är oerhört dumt men vad gör man såhär i efterhand? Tror dock att jag lägger ihop dessa fält till ett datumfält i databasen istället. Ahh.. Det var nog WHERE-satsen jag inte fick till det riktigt. Har försökt på alla sätt och vis med DateSerial() och CDate(), och även DateValue(), utan framgång. Har inte möjlighet att testa just nu men jag ska göra det vid tillfälle. Precis som jag misstänkte, och som du skrev, det var i WHERE-satsen problemet låg. Jag var alltså tvungen att upprepa villkoret i WHERE-satsen som du skrev i tredje exemplet.Datum från år, månad, dag i sql
Har stött på ett problem som jag hoppas kan lösas. Jag försöker från en Access databas hämta värden för år, månad, dag som ett giltigt datum och sedan köra en WHERE med det datumet. Nedan en felaktigt fråga för att illustrera problemet. Kan man kanske använda DateValue() eller DateSerial() för detta på något sätt?
sQuery = "SELECT (dtYear &'-'& dtMonth &'-'& dtDay) AS dtDate FROM databas WHERE dtDate ...osv..."
Är det kört eller går det att lösa?
Tacksam för hjälp!
Sv: Datum från år, månad, dag i sql
Har jag förstått det hela rätt om jag säger att du har följande kolumner i din databas?
dtYear / Text
dtMonth / Text
dtDay / Text
dtDate / Datum/TidSv:Datum från år, månad, dag i sql
I alla fall ser databasen ut som följer:
dtYear - int
dtMonth - int
dtDay - int
Och av detta vill jag, med en sql-fråga ha ut ett giltigt datum. Hade fått för mig att det skulle gå, men det kanske det inte gör. Inte någon som vet?Sv: Datum från år, månad, dag i sql
"SELECT DateSerial(dtYear, dtMonth, dtDay) AS dtDate FROM databas"
Eller
"SELECT CDate(dtYear & "/" & dtMonth & "/" & dtDay) AS dtDate FROM databas"
Skulle jag chansa på.
Eventuellt kan du inte använda dtDate i where satsen. Utan måste upprepa vilkoret:
"SELECT CDate(dtYear & "/" & dtMonth & "/" & dtDay) AS dtDate FROM databas WHERE CDate(dtYear & "/" & dtMonth & "/" & dtDay) ..."
Sv:Datum från år, månad, dag i sql
Tackar så mycket!
/JSv:Datum från år, månad, dag i sql
Tack igen för att du fick mig komma in på rätt spår.
/J