Är tyvärr ingen klippa på detta med asp. Jag har en sida där jag lägger in adresser och så till kompisar, jag vill att när jag skrivit in postnr så ska postadressen komma upp. Hur gör jag lättast??? Det jag lyckats göra är en sida där man skriver in ##### och sen submit så kommer ny sida med ##### och postadress, men jag vill ha det i mitt första formulär och jag vill att när jag skrivit in den femte siffran ska den hämta värdet. Har ni någon exempelkod eller kan ni hjälpa mig?? Jag kan om ni vill sända den kod jag har om ni vill modda in lite tips?? Vänliga hälsningar Emil Då måste man ha en databas eller textfil som matchar postnummer mot ort. jag har matchningen i en databas och min separata sida fungerar för att matcha korrekt.. men jag vill få det att fungera på en sida.. antar att det är där mina kunskaper kraschar.. när jag skrivit in den femte siffran i postnumret så ska sökningen ske det är säkert inga problem. du måste ändå ha en lista över alla postnummer och dess orter som finns, eller menar du bara att postnumret skal matcha de postnummer som tillhör dina pals? uttrycker mig kanske klumpigt.. onchange triggas när man lämnat fältet, t ex tabbat eller klickat bort från fältet. Nu är inte jag någon killer på JavaScript, men jag är rätt säker på att du kan kolla med hjälp av JavaScript när användaren har knappat in fem siffror och då automatiskt posta formuläret och hämta upp värdet för postnummret på det viset. Kanske gick över ån för vatten men nu är det i alla fall löst.. tack för alla tips! Jag har gjort ett exempel med DHTML/Javascript:formulärshjälp
Sv: formulärshjälp
Låter som ett javascript du är ute efter, då det skall hända per automatik?!
man gör en "onchange" på INPUT name="postnr" som söker i listan av orter och lägger in det i INPUT name="ort"..
Förstår jag dig rätt?Sv:formulärshjälp
Namn ####
Adress #####
Postnr #####
Postadress ........
Telefon #####
ungefär så ser mitt formulär ut..Sv: formulärshjälp
Sv:formulärshjälp
jag har alla postnr och orter i en databas alla redan. Det jag behöver är hjälp med koden för att hämta värdet så fort den sista femte siffran är skriven i textboxen för postnr, jag vill alltså inte att jag ska bli tvungen att trycka på någon knapp eller dyligt. Den får gärna göra hämtningen från någon inkluderad eller länkad fil men automatiskt ska det vara...
Du skrev tidigare om onchange? Hur får jag det lättast att fungera och först efter 5:e siffran?Sv: formulärshjälp
hur ser databasen ut? den måste lägga in all data i en js-array lämpligtvis först.Sv: formulärshjälp
Om du inte vill/kan använda JavaScript så är nog enda alternativet att låta användaren hämta postnummret genom att skicka formuläret.
/JSv:formulärshjälp
Sv:formulärshjälp
Programarkivet:ASP-VB/DHTML-JavaScript: Fyll i postort med hjälp av postnr