Halloj, försöker lägga in och jämföra olika tal i databas med decimaler, problem! Man ska använda '.' som decimaltecken i SQL. Ett sätt att lösa det på är att köra replace på ',' till '.'. Är du säker på att det verkligen är 12.0 du skickar in? Det fungerar för mig... Det är samma sak om jag går in i Access och skriver in det direkt. 12.0 blir 120 eller vid double 120,00 Det är inte samma sak, skriver du 12.0 i Access-guit och har ',' decimalavgränsare kommer det bli 120. Skriver du däremot 12.0 i en SQL-fråga ska det bli 12, det blir det för mig, och jag har aldrig varit med om att det inte har fungerat. Fungerar det fortfarande inte kan du posta koden du använder, det kanske kan vara något annat fel... Du kan ju alltid gå in i 'Nationella inställningarna' och kolla vad du har för decimaltecken som standard, där kan du ju även ändra till önskat decimaltecken. Men om du ändrar så lär du nog vara säker på att ändringen inte stör några andra program eller databaser...Decimalproblem
Om jag försöker med följande
<code>
SQL = "SELECT nPr,nWt,nSl FROM tblTest WHERE 0,1 BETWEEN nWt AND nSl"
</code>
men då får jag fel eftersom den tolkar det som 0 och 1 och inte 0,1, sätter jag däremot . som 0.1 så fattar den.
Men det är inte allt, om jag försöker sätta in 12,0 i databasen med en INSERT så blir det fel, men försöker jag med 12.0 så blir det 120,00 (datatypen är Tal och Double).
Kör mot en Access.
Hur gör man detta egentligen?Sv: Decimalproblem
/JohanSv: Decimalproblem
/JohanSv:Decimalproblem
Sv: Decimalproblem
/JohanSv: Decimalproblem
//Stefan